Is de folie om tijdschriften schadelijk voor de verwerking van oud papier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ja! Plastic vervuilt het recyclingproces, het moet eruit worden gehaald. Het betreft op jaarbasis alleen al 10 duizend ton folie, die met de hand uit de oud-papierstroom moet worden gehaald, en dat is tijdrovend en duur. Machines zijn er niet voor. Bovendien krijg je niet alle plastic er op die manier uit. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Dit vervuilt het oud papier en dat moet je verwijderen.

zie ook http://www.saver.nl/info/125/gft-papier-en-kunststof.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, bij het voorsorteren worden zaken die niet in het oud papier thuishoren, zoals kunststof hoesjes die om tijdschriften zitten en vette pizzadozen er zoveel mogelijk uitgehaald. Een tweede zuivering vindt plaats in de papierfabriek, nadat het oud papier en -karton met water is vermengd. Hierdoor ontstaat pulp (een vezelbrij), waarna fijne verontreinigingen eruit worden gezeefd. Zaken in het oud papier die niet kunnen worden hergebruikt, zijn onder meer kunststof, nietjes, papier dat waterafstotend is gemaakt en daarom niet in water kan worden opgelost (zoals melk- en sappakken, gewaxte snoeppapiertjes en broodzakken en foto's.
Hierna wordt de papiermassa ontinkt door de papiervezelbrij met zeepachtige stoffen te wassen. De natte, gereinigde papiervezelmassa gaat op de zeefpartij van de papier- en kartonmachine, waar het zogenoemde papierblad wordt gevormd, geperst en gedroogd. Tot slot wordt het papier opgerold en op maat gesneden.