Beste, een vriendin van mij zit even zonder woning. nu wil ik deze tijdelijk in huis nemen.

mijn huisbaas vind dit goed. kan ik haar inschrijven in de gemeente op mijn adres ? Dit is maar voor tijdelijk, ze gaat niet mee op het huurcontract. waar moet ik rekening mee houden ? Dit noemt men onderhuur denk ik, ik blijf zelf als hoofbewoner in het pant. het is enkel een kamer dat deze in huur heeft

bedankt alvast !

Toegevoegd na 13 minuten:
betreft hier om Belgie :) niet om Nederland

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (4)

als het tijdelijk is, hoef je niks te doen.
zij kan gewoon jouw adres gebruiken desnoods laat ze er P.A.V tussen zetten.(per adres van)
en als jij haar wilt helpen is het geen onderverhuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kun je haar laten inschrijven op jouw adres. Geen probleem. Als je een baan hebt en zij ook, is er helemaal niks aan de hand.
Iets anders wordt het als je huurtoeslag krijgt van de belastingdienst. Dan wordt haar inkomen meegerekend voor de vaststelling van de hoogte van de huurtoeslag.
Mocht je een bijstandsuitkering van de gemeente hebben, dan wordt je gekort omdat je samenwoont en er van je medebewoner verwacht wordt dat ook zij een bijdrage levert aan het huishouden.
Voor de exacte gevolgen ingeval van uitkering, kun je informeren bij de gemeente waar je eventueel een uitkering ontvangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zat meer een andere kant uit te denken.
Stel...
Stel dat je vriendin geen ander huis kan vinden, wat dan?
Stel dat je na een week al ruzie krijgt, wat dan?
Stel dat ze helemaal niet meer weg wil, wat dan?

Heb je nagedacht of iets afgesproken over een bijdrage aan de huishoudkosten? Een bijdrage voor gas en licht bijvoorbeeld. Maar misschien ook een bijdrage voor de boodschappen. En een verdeling van het huishoudelijk werk?
Je kunt het beter NU zakelijk regelen dan een probleem krijgen en er dan pas over nadenken.

En dan zijn er inderdaad nog mogelijke problemen rond huurtoeslag of belasting, maar ik weet niet hoe die dingen in België geregeld zijn. Maar er zouden best valkuilen kunnen liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je haar beter kostgangster noemen, dan is het niet zo ingewikkeld.
Zet wel alles op papier om achteraf gedonder te voorkomen.