Dit komt van twee kanten.

Op de eerste plaats is er inderdaad een verharding van de maatschappij waarbij je individueel erbovenuit wil springen.

Van de andere kant hebben mensen tegenwoordig veel sneller hun mening over een onderwerp klaar. Vaak is de onderbouwing ervan slechts berust op een paar snel bedachte aannames. Hoe vaak zie je in een talkshow niet een ondeskundige tegen een deskundige vertellen hoe een wereldprobleem kan worden opgelost? Het schoffelen wordt dan gemakkelijk gemaakt.

Conclusie: verharding enerzijds en ongefundeerde eigenwijsheid anderzijds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Om er zelf beter uit te springen.
Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.

Leuk, die verhardenende maatschappij (is dit goed nederlands?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dit is geen goed Nederlands. Maar evengoed toch +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
En het is niet goed, maar wel Nederlands. Hoewel in het buitenland komt het ook steeds meer voor heb ik vernomen, zal wel iets met welvaart te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, zat het woord te bekijken en dacht... volgens mij klopt dit niet... maar goed, een ieder begrijpt wat ik bedoel, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag toch liever 'zich verhardende'
Onderuit halen klinkt negatief en dan zal het figuurlijk meestal niet erg prettig zijn, maar voor onderuithalen krijg je lang niet altijd de rode kaart (voetbal). Bij judo moet je de tegenstander zelfs onderuit halen
Het waarom is natuurlijk dat je wilt winnen en dan staat jouw ego nummer 1.
Macht en je wilt naar je eigen gevoelbeter zijn dan die ander. Dat zijn de drijfveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk helemaal niet dat dat waar is en ben eigenlijk benieuwd waarom jij denkt dat dat wel zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Survival of the fittest... (Helaas!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menigeen is niet iedereen. Dus ik kan wel met de aanname die in de vraag besloten ligt instemmen.

Waarom? Zoals reeds gesteld om er zelf beter van de worden maar het gebeurt ook wel eens omdat de ander door iets gekwetst is en de gelegenheid te baat neemt terug te steken. Nog een derde reden is dat sommigen er gewoonweg plezier aan beleven anderen onderuit te halen. Dat is noemen we dan gemeenheid. Een vierde reden is zijn dat sommigen er niet tegen kunnen dat anderen boven het maaiveld uitkomen.

En wellicht zijn er nog andere redenen.

Als ik zo een aantal redenen op een rij zet en overzie, verbaast het me dat het niet meer gebeurt dan het gebeurt.

Toegevoegd op 19-05-2009 21:35:46
Edit: streep de overbodige werkwoorden uit bovenstaand antwoord weg en er ontstaat een tekst die taalkundig in orde is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met rivaliteit en competitie. Het falen van de een is het succes van de ander.

Het gaat er eigenlijk niet om wie het beste is, maar wat het beste is. Want succes is niet verkeerd, wel het vergelijken met andermans resultaat alleen om je ego te strelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook wel eens leuk om mensen te helpen, maar zij die niet in mijn straatje passen wil ik ook wel eens tacklen. Zij die daar sportief mee omgaan, steek ik daarna doorgaans ook weer de hand toe (is hier ook al een paar keer voorgekomen trouwens).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderuit halen is ook vaak wel lachwekkend. Geen groter vermaak dan leedvermaak. Kijk maar eens naar tekenfilms van bijv Popeye the sailor Man e.d.