reilen is het optuigen van het schip, vandaar 'reilen en zeilen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitspraak: ˈrɛilə(n) (-s, heeft gereikt) Werkwoord het reilen en zeilen (= wat er gebeurt en hoe het verloopt) `Op de website vindt u alles over het reilen en zeilen van de club.`
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkwoord reilen bestaat alleen in de combinatie met "en zeilen". Dat is ontstaan uit de behoefte aan rijmwoordvorming. Oorspronkelijk (ongeveer in 1600) was het rijden en zeilen. Rijden betekende in deze zin: voor anker liggen.

Toegevoegd na 43 minuten:
De zegswijze "een schip zoo(als) het rijdt en zeilt": een schip zoals het voor anker heen en weer gaat en zoals het zeilt, m.a.w. een schip met al zijn toebehoren (al in gebruik sinds 1565) erd sinds het begin van de 17e eeuw figuurlijk toegepast op tal van zaken. In een later stadium is deze figuurlijk gebruikte zegswijze vervormd tot "zo(als) het reilt en zeilt", terwijl de toepassing zich ook tot personen heeft uitgebreid.

Toegevoegd na 44 minuten:
erd = werd
Amadea
13 jaar geleden
De meningen hierover zijn verdeeld. De taalpuristen stellen,dat reilen een niet bestaand werkwoord is, dat vroeger rijden was,maar omdat men het wilde laten rijmen op zeilen,zou er reilen van gemaakt zijn. De scheepvaart daarentegen zegt,dat reilen het van tuigage voorzien van een schip is. Dit laatste lijkt me logischer.