Wie weet er nog een paar referentiematen?

Ik ben bezig met een referentiematenboekje van het metriekstelsel. (voor groep 7)
Ik heb al aardig wat verzameld, maar een paar kan ik niet iets bedenken.

een vierkante meter (m2), nu dacht ik eerst het vierkant gedeelte van een schoolbord, maar ja in dit digitale tijdperk met smartboards... dus een ander idee?

een kubieke meter (m3)

een minuut (en dan niet tot 60 tellen, maar een echt voorbeeld)

een uur

Ik heb het voornamelijk met dingen in en om het huis, dit is herkenbaar voor ze. Bijvoorbeeld een liter is een pak melk en een kg is een pak suiker
Ik heb dan ook bij alles een afbeelding.

Alvast bedankt voor het meedenken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (2)

een minuut zit je wel ongeveer op de wc te poepen toch?
een m2 gewoon een vierkante eettafel of tw
ee schooltafeltjes tegenover elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uur leer je eigenlijk al aan kleine kinderen - als de grote wijzer van de klok 1 keer rond is-, of bedoel je een handeling die 1 uur duurt? Dat is lastig.
Een minuut gaat dan uiteraard met de secondenwijzer.
Je kunt toch een foto maken van een simpele keukenklok?

Een vierkante meter kun je maken met 4 tegels van 60x40 cm, die leg je in patroon, foto maken klaar!
Voor een kubieke meter zit ik aan strobalen te denken; maar met dozen die je bekleedt met grijze vuilniszakken moet ook iets te fabriceren zijn.
Ik weet niet goed of dit is wat je bedoelt.