een "wachtwoord".hoe is deze benaming onstaan?

geen wikipedia-uitleg graag,die heb ik al geraadpleegd..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ik geen wikipedia mag gebruiken wordt het moeilijk ;-) Ik doe een poging: Vestingsteden (Naarden is een mooi voorbeeld) werden vroeger ommuurd, en er waren een stel toegangspoorten. Wie er niets te zoeken had kwam er niet in. Bij de poorten stonden mensen op "wacht", om de boel in de gaten te houden. Mensen die wel toegang hadden tot de stad, kregen een wachtwoord, dat ook de wacht kende. Als de bezoeker het woord noemde dat ook bij de wacht bekend was, kon de bezoeker probleemloos naar binnen. Anderen konden er niet in, omdat ze het wachtwoord niet wisten. Tegenwoordig werkt het precies zo. Jij hebt een wachtwoord, en de wacht van b.v. ING bank (een klein computerprogrammaatje) weet dat wachtwoord ook. Als het klopt, mag je naar binnen.

Vermoedelijk heeft dat te maken met de aflossing van een wacht. Een soldaat die op wacht staat en afgelost wordt moet eerst zeker weten dat zijn plaatsvervanger geen vijandig persoon is en vraagt daarom eerst om het wachtwoord.

Het wachtwoord is afkomstig uit de spionagewereld. Daar vertrouwde men mekaar niet zo......

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100