ik ben 14 jaar en ik wil geld verdienen met planten bomen of bloemen kweken heeft iemand een idee?

ik zeg dat ik 14 ben omdat ik bedoel dat ik naar school moet en geen ervaring heb
dus iets vaan een dure boom in een pot zetten en laten groeien voor 5 jaar en dan verkopen voor 200 euro ofzo en liever niet te moeilijk liefst een plant die ik binnen kan bewaren

Toegevoegd na 5 minuten:
en ga me niet behandelen als een kleuter zoals hieronder ik heb het over honderden euro's niet honderden centen

Toegevoegd na 6 minuten:
of misschien een mooie bloeiende cactus? en niet die cactus waar je drugs van haalt :D
zeg maar zoiets als wiet maar dan legaal om te verhandelen

Toegevoegd na 6 minuten:
of misschien een mooie bloeiende cactus? en niet die cactus waar je drugs van haalt :D
zeg maar zoiets als wiet maar dan legaal om te verhandelen

Toegevoegd na 15 minuten:
bonsai is iets een zeer goed voorbeeld maar doe ik al en ik wil iets minder tijdrovend :D dus dat ik al iets heb na een paar jaar zeg niet dat dat met bonsai niet kan maar dat is moeilijker

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
11.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag

Het beste antwoord

als je nagaat dat er tegenwoordig veel ervaren kwekers stoppen omdat er geen droog brood meer te verdienen valt.
de kosten zijn te hoog en het brengt te weinig op, orchideeen waren jaren geleden lucratief, maar daar is ook overproduktie, er is gewoon teveel.
arbeid is ook te duur, daarom werken er ook veel poolse mensen in de tuinbouw.
een nieuwe kwekerij opzetten kost algauw een paar miljoen euro voor een niet zo grote kwekerij.
je hebt gas nodig om de kassen warm te stoken.
wil je geld verdienen, kan je misschien beter in de handel gaan, goedkoop inkopen en duur verkopen of honden gaan fokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er zijn wel van die kleine kweekbakjes te koop bij de tuinwinkels, die dingen kosten niet zo veel,
dan koop je een paar zakjes met zaadjes, van bloemetjes die je mooi vind.
als ze klaar zijn ga je ze verkopen in je buurt.

of probeer voor kerst leuke bloemstukjes te maken. dat loopt altijd goed.
Gebruik daarvoor je fantasie
13 jaar geleden
Als je het interessant vindt, kun je bonsai boompjes kweken en verkopen via Marktplaats b.v.

Is een leuke hobby!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer er tuinders bij jou in de buurt wonen vraag dan of je in het weekend wat klusjes mag komen doen. Ondertussen heb je de gelegenheid om te kijken hoe die tuinder om gaat met zijn gewas. Vraag hem waarom hij bepaalde dingen doet. Vraag hem ook waarom hij dat zo doet.
Je kan heel erg veel leren van een succesvolle tuinder. Probeer een aantal jaren bij hem de kunst af te kijken.
Wanneer je het onder de knie heb ga je kijken of je ergens zelf kan beginnen. Je weet dan hoe het moet en kan zelf die succesvolle tuinder worden.
Nee, het is niet even snel scoren maar je weet wel waar je naar toe werkt. Op een gegeven moment heb je het niet meer over honderden maar over duizenden euri
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om planten, bloemen en bomen te kweken moet je heel veel verstand van hebben, niet alleen van de planten die je gaat kweken, maar ook welke grond je moet hebben, kalkrijk, of juist zuur, vochtig, nat of droog, zon, half schaduw of schaduw, welke meststoffen er nodig zijn, hoe te snoeien, overwinteren, ziekten van de planten enz. enz.
Het makkelijkste is vaste planten kweken en dan met de makkelijke soorten beginnen, maar kweek je die in potjes, dan zal je ze altijd water moeten geven als het droog en warm is, ook als het zondag is, je ziek bent en op vakantie wil!
kweek je ze in de volle grond heb je veel minder werk, maar kan je ze niet in de zomer verkopen en in de herfst hebben de mensen er geen zin meer in.
En wat moet je kweken, waar is vraag naar?
en zoiets als weet maar dan legaal?
Als dat er was, deed iedereen het al en was het ook geen handel en planten die je binnen kan kweken, kan alleen met lampen er boven( weet) of in een kas, anders gaat het echt niet, dus geld verdienen? Nee
Leuke hobby, misschien wel.

Toegevoegd na 2 minuten:
weet= wiet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat watergeven betreft hoef je je echt niet druk te maken .
je kan een eb-en vloed systeem hanteren .
een tijdschakelklok tussen je pomp en het gewas zetten.
etc.etc.
voor de binnenkweek zijn er ,buiten de regulieren lampen,
ook ledverlichting voor de groei en de bloei te verkrijgen.
dat geeft wel de mogelijkheid om de warmte te reguleren
aangezien er geen warmte van de led afkomt.
en zeer weinig energie gebruiken.
Wat mooi is en een mooie cent kán opleveren is het kweken van orchideeën. Niet gemakkelijk, maar als je het goed doet wel lucratief.
jc54
13 jaar geleden
inheemse soorten uitheemse soorten.
vroeg bloeiers laat bloeiers .
begin eerst eens met hedera's ,van die strenge met blaadjes knip je stekken en die groeien vrij hard dus een goede oefening .
verder moet je je eens bezig gaan houden met het medium .
aarde,cocos,slabs,korrels ,lava.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk dat je hoe dan ook eerst flink zult moeten investeren: kweekplek, kweekspullen, zaden/planten, energie en voedingsstoffen, je eigen tijd en energie.
Je kan niet vandaag een plant in een pot zetten met de garantie dat ie over x tijd veel oplevert, want: is over x tijd die plant nog in trek? Dat weet je niet. Blijft de plant al die tijd elven? Niemand die je zekerheid kan geven.
En als bonsai al te tijdrovend is, dan geef ik je weinig kans.
Tenzij je ergens stekken van een geldboompje kunt vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bonsai heb ne nog bijna niks na 20 jaar dat vind ik tijd rovend na 10 heb je een hele mooie esdoor van paar hondert euro
Een serieus antwoord van mij. Ten eerste je bent nog jong dus hebt nog veel mogelijkheden.
Op de eerst plaats moet ik nog wel een zeepbelletje doorprikken want rijk worden met planten is een lange weg.
Maar , als je echt iets wilt wat je veel kan opleveren dan ga je je nu en de komende paar jaar, goed inlezen in de kunst van bonsai. Tegelijk ga je oefenen in het maken van de bonsai en wordt lid van een club. Je ontwikkeld je steeds verder en verder en ook je bomen worden steeds beter. Op jou leftijd kun je nog niet zo veel inversteren in materialen maar wel in kennis en kunde.
Op het moment dat je dan op een of andere manier als je iets ouder bent over geld kunt beschikken kun je meteen aan de slag, sterker nog je eerste bonsai boompjes zijn al in ontwikkeling. En als je na verloop dan heel goed ben en je bomen zijn meesterwerkjes dan leveren die grif 30.tot wel 40.000 euro op (we praten dan wel over een boompje van 60 70 cm hoog en een leeftijd van 20 25 jaar.
Besef je nu al vast goed dat het heel veel werk is. Sommige (loof)boompjes moeten wel 3 to 4 keer per dag water hebben als het erg wam is. Dus constant sproeien buigen en knippen en overpotten zijn dan je werkzaamheden.
Ga je voor snelheid dan kun je kiezen voor hennep, binnen kun je 5 keer oogsten en buiten 2 tot 3 keer. Maar je mag niet meer dan 5 planten hebben en een plant kan 15 tot 500 gram opleveren (afhankelijk van binnen/buiten en vegetatief stadium) als je dat 20 jaar volhoudt hoef je nooit meer voor je geld te werken maar de vraag is of je in dit schemergebied werkzaam wil zijn.
Ik ga uit van mogelijkheden die je kunt halen zonder het risico te worden vervolgd.
5 planten die 500 gram per plant opbrengen x 3 oogsten per jaar buiten. 7,5 kilo (er zijn ook soorten die wel tot 100 gram kunnen geven hollandshoop bijvoorbeeld)De huidige handelsprijs is ongeveer 3,4 tot 3,6 euro per gram (hangt van de kwaliteit af) = 27000 euro. Die zet je op de bank en het volgende jaar weer en weer en weer en rente op rente en nog meer rente en dan ben je binnen en komt de overheid vragen waar je al dat geld vandaan hebt. En als je dan geen goed verhaal hebt komt het plukze team en ben je zo alles weer kwijt. Leren en een goede baan is dan toch (achteraf) beter dan het snelle en makkelijke geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. dat doe ik al mag van mijn ouders :D
2. handelen in nog steeds illegaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wiet en bonsai
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een grote kunst een goede bonsai te kweken, het is een nog grotere kunst hem goed te verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoelde goeie reaktie van wipje, kwam die per ongeluk bij thijs terecht, maar het plusje ging wel goed.
Bartbankrukker
een jaar geleden
12 jaar later. Ander persoon. Zelfde vraag. Hij is nog steeds goed. Ik dacht aan tomaten. Of inderdaad boompjes.