In hoeverre is het mogelijk,om met dna-onderzoek het signalement van iemand te beschrijven?

Dan bedoel ik haarkleur,huidskleur,kleur van ogen e.d.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Dat is niet mogelijk. Het huidige DNA onderzoek zoekt naar patronen (zie afbeelding) en vergelijkt die met andere bekende patronen. Het gaat dan vooral om de kans op overeenkomst. Dat wordt nogal eens vergeten na al dat hightech geweld in o.a. CSI waarbij DNA vaak het leidend bewijs is. DNA onderzoek moet juist het bewijs ondersteunen, niet leveren. De kans op fouten is heel groot, zoals recent weer duidelijk werd in een aantal zaken.

Onderzoek waarbij echt de genen worden uitgelezen op individu niveau bestaat nog amper. De wetenschap heeft net de meeste genen in kaart gebracht, maar dat betekent dat alleen de code bekend is. Andersom, welke code bij een bepaalde haarkleur, oogkleur etc. hoort is veel moeilijker al zal dit uiteindelijk wel mogelijk zijn.

Daarnaast zijn veel kenmerken ook niet direct af te lezen: lengte, groei van het haar, lengte etc... Het is dus onmogelijk om het signalement te beschrijven. Je kunt hoogstens weten of iemand een man of vrouw is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Onmogelijk om aan de hand van dna een compositie tekening te maken... Wel zijn kenmerken zoals huidskleur en (niet geverfde) haarkleur te zien... Maar niet de vorm van het gezicht of de lengte van het lichaam... Dus kwantitatieve kenmerken zijn niet terug te vinden kwalitatieve kenmerken wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoewel het DNA inmiddels geheel beschreven is en we dus enig idee hebben hoe het in elkaar zitten, hebben we nog geen enkel idee hoe het precies werkt. Dus nee. uit DNA is nog niet te zien of de persoon in kwestie rode ogen, groene haren of wellicht grijze huid heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nauwelijks tot niet. Daar is de methode niet geschikt voor. Met een beetje geluk kun je met anoniem DNA het geslacht, globaal de leeftijd en het ras van een persoon vaststellen, maar meer zit er niet in.

Natuurlijk kennen we inmiddels wel meer gerichte methoden om DNA te onderzoeken op bijvoorbeeld bepaalde aangeboren ziektes of erfelijke afwijkingen, maar dan moet je weten waar je naar moet zoeken en dat zijn tijdrovende onderzoeken. Bovendien weet je dan wel of je gezochte persoon later huntington of een erfelijke vorm van borstkanker of iets dergelijks kan krijgen, maar nog niet of hij blond haar of lange armen heeft.