Hoe groot is de kans met het lottospel als je steeds met dezelfde getallen meespeelt om te winnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.8K

Het beste antwoord

Veel mensen denken dat als je vaker met de zelfde getallen speelt je meer kans hebt om te winnen. Dit is echter niet het geval. De redenatie er achter is dat getal moet wel een keer aan de beurt zijn maar dat klopt niet. Om dat duidelijk te maken stel je speelt kop en munt en de reeks is tot nu toe geweest KKKKKKK dan denken veel mensen nou dan kies ik nu maar voor M want die is er nog niet geweest. Deze redenering is onlogisch, de kans is nog steeds 50% dat het kop of munt wordt. De zelfde wetten van de fysica zijn nog steeds aan spel. De kans op KKKKKKKK is even groot als KKKKKKKM. Kortom het maakt geen verschil! De kans dat je met de lotto wint is 1 op 49 miljoen zoals hiervoor al is geantwoord en dat blijft zo met welke nummers je ook speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Elke keer even groot... nagenoeg nul dus...

Toegevoegd op 17-05-2009 18:41:30
Zijn dat twee van die buitenaardse wezens die de Nazi ´s destijds in die piramide gevonden had?

Toegevoegd op 17-05-2009 21:33:15
Maar als je echt random getallen neemt, of een voor de hand liggende reeks, dan maakt het wel uit of je de prijs moet delen met een ander of niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kans is 0,0000015% per lottotrekking...

Of wel 1 op 1,5 miljoen. En volgens de Lotto zelf 1 op 1,63 miljoen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de illegale lotto is die kans wellicht groter, maar bij de reguliere lotto is die kans nul
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ookal is het goede antwoord al door Anne gegeven, toch wil ik nog even iets toevoegen om over na te denken.

De kans op het winnen met een bepaalde getallenreeks is 1 op 49miljoen. Echter, de kans dat je 2x met eenzelfde getallenreeks de lotto wint is vele malen kleiner.

Dat zou suggereren dat als eenmaal een bepaalde combinatie is gevallen, de kans op het vallen van een andere combinatie groter is geworden.

En dat zou dus ook suggereren dat je het beste met dezelfde getallen kan blijven spelen.

Overigens is volgens een van de vele wetten van Murphy het ook nog zo dat als je altijd met dezelfde getallen speelt, en je zou (gezien het antwoord dat is gegeven) afzien van het blijven spelen met die zelfde getallen, en dus ineens met andere getallen gaan spelen, de kans dat de jackpot op je "oude" getallenreeks valt ineens vele malen groter is geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In beide gevallen is de kans even groot, namelijk 50%: Of je wint, of je wint niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechts!