Soms bliksemt het wel eens. Weet iemand soms hoe bliksem wordt gemaakt in de lucht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Voor onweer heb je een bepaalde wolk nodig, een stapelwolk. Ze kunnen kilometers hoog worden. In zo’n onweerswolk stroomt de lucht krachtig op en neer, met snelheden tot 100 kilometer per uur. Warme lucht stijgt snel op en koelt af. Hierdoor verandert de waterdamp in deze lucht in druppels water of, nog kouder, in hagelstenen. Voor onweer is méér nodig dan alleen zo’n goedgevulde wolk. Er moet ook elektriciteit in de lucht zijn. In een stapelwolk is veel energie aanwezig omdat de lucht in zo’n wolk zo snel beweegt. De deeltjes in zo’n wolk, de druppels en de hagelstenen, worden elektrisch geladen. Sommige deeltjes positief andere negatief. Ze krijgen een + (plus) of – (min), net zoals je op batterijen ziet staan. In de wolk zitten de verschillende deeltjes niet bij elkaar. De positieve deeltjes zitten boven in de wolk en de negatieve deeltjes onder in de wolk.Naar mate de positieve en negatieve ladingen in een wolk sterker worden, trekken ze naar elkaar toe. Ten slotte komt de opgewekte energie vrij in de vorm van een bliksemflits tussen de twee ladingen. Ook de lucht en de grond bevatten ladingen, zodat de bliksem vanuit de wolken naar de lucht of de grond kan springen. De bliksem verwarmt de lucht, die daarna met grote snelheid uitzet, waaronder het geluid ontstaat dat wij de donder noemen. De donder en de bliksem vinden gelijktijdig plaats. Maar we zien de bliksem vóór we de donder horen, omdat licht sneller is dan geluid. Als je wilt weten hoeveel kilometer het onweer bij je vandaan is, tel je de seconden tussen de bliksem en de donder. Dat getal deel je dan door drie. Dan heb je het aantal kilometers die het onweer nog verwijderd is.

Gekopieerd van: http://mediatheek.thinkquest.nl/~klb023/Neerslag.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je kent vast het effect wel dat als je een synthetische trui uitrekt dat je dat knettertjes hoort, dat zijn kleine elektrische ontladingen die onstaan door de wrijving tussen huid en stof. Nu moet je je voorstellen dat de wolken de synthetische stof zijn en de huid de aardkorst, wolken 'wrijven' voortdurend over het aardoppervlak waardoor ze steeds meer geladen worden, als ze eenmaal genoeg opgeladen zijn zal er een ontlading plaatsvinden(bliksem).

het is dus hetzelfde effect als dat met je syntetische trui, maar dan is het groot, en het duurt een stuk langer totdat de wolk genoeg geladen is voor een ontlading.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het ging weer lekker tekeer vanmiddag...

In de bron staat helemaal uitgelegd hoe bliksem ontstaat en wat er precies gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bliksem is gewoon de ontlading die plaatsvindt als het verschil in elektrische lading op twee plaatsen groot genoeg is om het isolerende effect van de lucht te overwinnen.
Dit kan in een wolk gebeuren, tussen wolken onderling of tussen een wolk en de grond.
De bliksem zorgt ervoor dat de lucht gedurende een fractie van een seconde tot verbazingwekkende temperaturen verhit wordt — tot wel 30.000 graden Celsius op het moment waarop de elektrische ontlading plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bliksem is een elektrische ontlading tussen een elektrisch geladen wolk en de aarde. Of, tussen 2 elektrisch geladen wolken. De meeste ontladingen zijn die tussen 2 wolken. Er bestaan vele theorieën over de manier waarop deze wolken elektrisch geladen worden. De meeste deskundigen houden het op een sterke opwaartse stroming van warme vochtige lucht. Doordat de druppels op grote hoogte bevriezen krijgt de wolk een negatieve lading. De aarde is altijd positief geladen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet Thor met zijn hamer.