Kan mijn werkgever mij verplichten weer te werken (tijdens ziekte) zonder dat ik bij een arbo-arts ben geweest?

Ik ben een aantal maanden geleden geopereerd aan mijn knie. Echter verloopt het herstel alles behalve soepel, dus zit al de tijd al in de ziektewet. Tussendoor heb ik weer een aantal dagen gewerkt (staand werk - winkel) maar de klachten verergerden toen waardoor ik weer ben gestopt. Langzaamaan worden mijn klachten steeds erger, ik ben ook nog steeds onder behandeling van een orthopedisch chirurg. Hij adviseerd mij om rustig aan te doen, in afwachting van een mri-scan. Ik ben zelfs (tijdelijk) gestopt met fysio op advies van mijn arts.
Nu ben ik op gesprek geweest op mijn werk met mijn baas en iemand van de arbodienst. Zij willen echter dat ik aangepast werk ga doen omdat zij vinden dat ik dat wel zou kunnen. Ik heb echter (in al die maanden) nog geen afspraak gehad met een arbo-arts. Zelf vraag ik me af of ik de werkzaamheden kan doen. Ik ben wel van plan om in ieder geval 1 ochtend te werken, zodat ik voor mezelf weet wat ik wel/niet kan. Maar ik vraag me af of zij mij überhaupt wel kunnen verplichten tot het werk, zonder advies van een bedrijfsarts. (en tegen het advies van mijn arts in, ik mag nl echt niets forceren)
Ik heb contact opgenomen met de vrouw van de arbodienst, maar zij zegt dat ik gewoon kan werken (ik ga immers ook gewoon naar school) en dat ik pas naar de bedrijfsarts ga als de uitslag van de mri binnen is want het zou nou nog geen nut hebben om een afspraak te maken..
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (4)

de werkgever mag je vragen om aangepast werk te doen

http://www.weldergroep.nl/ziekte_en_werk/langdurig-ziek/rechten-plichten-bij-ziekte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In nederland is de arbodienst zo krom als een ...
het is idd zo dat de arbodienst je aangepast werk mag aanbieden...mits de bedrijfsarts er ook weet van heeft..
dat je nog onder behandeling staat , staat er los van , je bied zelf al aan om een ochtend te proberen, en idd mogen ze tegen het advies ingaan, het is immers je behandelend arts niet je werkgever en de bedrijfsarts..
doen zoals je het zelf al gepland had, proberen, gaat het niet en voel je dat je je knie alleen maar forceert, dan ga je naar de bedrijfarts, en bepraat dit met hem..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja aangepast werk zou kunnen. Anders moet je er op staan dat de arbo arts je ontvangt en een uitspraak doet over of je wel of niet kunt werken.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me ook inderdaad, voor jezelf opkomen want iemand anders doet het niet
Ja dat kan de werkgever verplichten daar jij wel naar school kunt gaan en zij aangepast werk voor je hebben. Wel vreemd dat je nog geen afspraak met de bedrijfsarts hebt gehad want dat zou in het kader van de wet Verbetering Poortwachter wel moeten gezien de tijd dat je al ziek bent. Er moet een plan van aanpak opgesteld worden enz enz. Maar wat is de rol van die vrouw van de ARBO? Welke functie heeft zij? Je kunt bij het UWV altijd een second opinion aanvragen. Kost € 50,-- Indien het UWV vindt dat je niet kunt werken cq aangepast werk kunt verrichten kun je dit bedrag verhalen op de werkgever. Maar wanneer het UWV van mening is dat je wel dat aangepast werk kunt verrichten is dit voor eigen rekening. En kan de werkgever de dagen van afwezigheid op jou verhalen.