Wat is het engelse woord voor gedogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van de zin waar het woord in voor komt. Kort door de bocht is het tolerate, maar als je er een zin mee hebt kan het zijn dat je het woord tolerate niet meer tegenkomt. Dit is ook afhankelijk in welke 'tijd' het staat enzo. Voorbeeld: NL: deze zaak gedoogt geen uitstel EN: this matter brooks no delay

Het beste antwoord

to condone

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.talktalk.co.uk/reference/dictionaries/english/data/d0081803.html
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
top. Exact goed. Plusje van mij :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep. Als ik bijv Amerikanen hoor praten over ons softdrugsbeleid bijvoorbeeld, gebruiken ze ook altijd 'condone'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar 'condone' heeft meer de gevoelswaarde van 'goedkeuren', toch? Het is prima mogelijk om te zeggen 'I don't condone the use of marijuana in schools' zonder er enige invloed op te hebben of wiet roken daadwerkelijk op scholen wordt gedoogd of niet. In hetzelfde geval zou de zin 'ik gedoog geen softdrugsgebruik op scholen' nergens op slaan.
rose
13 jaar geleden
Je hebt daar wellicht niet geheel ongelijk, Suzy, maar het komt beter in de buurt dan tolerate, naar mijn smaak. Anderzijds betekent het feit dat je een woord in een zin kunt gebruiken met betekenis A niet per definitie dat het woord niet ook betekenis B heeft.
rose
13 jaar geleden
Mijn Van Dale vertaalt condone, o.a., met 'door de vingers zien'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind condone ook beter in de buurt komen dan tolerate. + van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (4)

Er is niet echt een goed engels woord voor.
Wiki gebruikt Toleration om het te omschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tolerate
allow
permit
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tolerate vind ik het beste.
allow zegt meer dat het mag, wat eigenlijk niet zo is.
permit zegt dat het toegestaan is, wat zeker niet zo is.
rose
13 jaar geleden
maar tolerate is ook tolereren, wat toch weer net iets anders is dan gedogen...
tolerate
put up with, stand
(formeel) brook
13 jaar geleden
Accept, tolerate, put up with.