Kun je eigenlijk een schok door je heen voelen sidderen? Want je schrikt, en dan sidder je. De vraag is dus of een schok siddert

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (4)

Sidderen = hevig beven. En van een elektrische schok kan je inderdaad hevig gaan beven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een schok, zoals van schrikdraad (of erger, een stopcontact), krijg je meer het gevoel alsof je een (keiharde) schop onder je kont krijgt dan dat je echt een siddering ervaart. Al je spieren trekken samen, en daardoor laat je de stroombron ook los. Een siddering wordt het pas als je de stroombron langer vasthoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het alleen door eigen ervaring omschrijven: Ik heb ooit toen ik mijn tl lamp in mijn keuken wilde vervangen een soort van schok gehad. Was vergeten de stroom eraf te halen en ging met mijn schroevendraaier het verkeerde gat in, in het contact. Ik voelde eigenlijk geen schok, meer alsof je 'geplakt' zit. Gelukkig was de stroom laag en wat als een eeuwigheid voelde, waren maar luttele secondes. Je voelt wel een soort golf door je lijf, siddering gebeurt misschien bij een hogere voltage, maar ik verzeker je geen leuke ervaring!

Toegevoegd na 8 minuten:
Om te antwoorden op je vraag wat eigenlijk niets met elektriciteit te maken heeft (ahum), volgens mij wel; ik voel mijn hart beven als ik schrik door iets en vervolgens tril het over mijn hele lijf. Weet niet of dat verschilt per persoon en of je dat dus bdoelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je een schok bedoelt van elektriciteit.
Als je stroom door je lijf krijgt, neemt die stroom het over van jouw zenuwen. Normaal zorgen jouw zenuwen voor heel subtiele pulsen om de spieren op een door jou gewenste manier te laten samentrekken. Als dat met 230 Volt gebeurt, is het totaal ongecontroleerd en trekt alles samen en dat kan er flink vervelend aan toegaan.
Zo vervelend zelfs, dat het dodelijk kan zijn (je hart is immers ook een spier).
230 Volt is wisselspanning en trilt met een frequentie van 50 Hertz, dus in die zin kun je het trillen voelen.
Als het slechts een schok / klap is, zal het trillen nadien vooral komen doordat je spieren herstellen, je zenuwen moeten hun weg weer vinden en bovendien beef je van de schrik.
Om dit allemaal in de hand te houden, zijn er tegenwoordig erg gevoelige aardlekzekeringen die er toe bijdragen dat het gevaar duidelijk minder wordt. Een schok kun je nog steeds krijgen, maar als het te lang duurt, klapt die zekering eruit.
Maar blijf toch maar oppassen. Het is niet bepaald leuk.