dan zeggen allemaal mensen enge dingen in je mail ;( da,s niet leuwk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een brief die je door moet sturen naar andere mensen, die hem op hun beurt ook weer moeten doorsturen.
nou ja, "moeten", ik zou me er verre van houden, vaak zitten er waardeloze pyramide-spellen achter waar je niet wijs van wordt.
13 jaar geleden
Een mail waarin word opgedragen het naar bijvoorbeeld minimaal 15 mensen door te sturen zodat je gelukkig word. Als je het niet doet word je ongelukkig en zullen nare dingen met je gebeuren, dat soort onzin moet je aan denken.

Je begrijpt dat dit zich exponentiëel versprijd als veel mensen hier aan meedoen.

Toegevoegd na 3 minuten:
meestal word er op je emoties ingespeeld om er voor te zorgen dat je zo'n mail doorstuurt. Angst, liefde en medeleven zijn de belangrijkste onderwerpen.

voorbeelden,
Angst: Je zult snel de dood vinden als je deze mail niet binnen 24 uur naar 15 mensen doorstuurt...

liefde: Je zult aankomende vrijdag de liefde van je leven ontmoeten als je deze mail naar 15 mensen doorstuurt

medeleven: Er gebeuren vreselijke dingen in Israël(je kunt hier dan bijvoorbeeld afbeeldingen bij plakken) als je dit naar 15 mensen doorstuurt zul je deze schandalen bekent maken en zal er wat aan gedaan worden.

Alleen voor die laaste kan ik nog enigzins begrip op brengen, voor de rest slaat het werkelijk nergens op en moet je het dan ook nóóit doorsturen, verselijk irritante spam. Ik spreek uit ervaring...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Een kettingbrief is een brief die de ontvanger enige malen moet kopiëren en vervolgens door moet sturen.

De bedoeling is dat zo veel mogelijk mensen de brief ontvangen. Vaak speelt er wat eigenbelang mee. Dat kan onschuldig zijn, maar ook illegaal.

Onschuldig zijn die brieven waarin men zijn naam onderaan een lijstje moet zetten en de bovenste naam weglaat, maar aan deze persoon wel een ansicht moet sturen. Als men dan de kettingbrief naar vijf verschillende mensen stuurt en de lijst 5 namen bevat zou men na enige tijd zelf 55 = 3125 ansichten ontvangen, mits iedereen mee zou doen.

Kwalijker wordt het als men op deze manier geld moet overmaken, dan begint het al snel te lijken op het piramidespel.

Dat de methode niet werkt, blijkt na enig rekenwerk. Als de brief 11 maal verder gaat, is het aantal brieven dat moet worden verzonden 511 = 48.828.125, dus meer dan het aantal inwoners van Nederland en België tezamen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kettingbrief
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kettingbrief (tegenwoordig vaak mail) is een brief die je van 1 iemand ontvangt en naar meerdere (zeg5) mensen door moet sturen. Op deze manier krijg je een explosieve groei van het aantal mensen dat kennis neemt van de inhoud van de "brief"
Vroegah was dat een echte brief en moest je in de brief een lijst bijhouden van wie de vorige verstuurders waren. Je zette jezelf onderaan de lijst, streepte de eerste persoon van de lijst af en stuurde die dan iets leuks.
Tegenwoordig gaat het meestal om mails met dubieuze inhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kettingbrief is een brief die je krijgt met de mededeling dat er iets erg met je gaat gebeurden als je de brief niet aan minimaal 10 mensen doorstuurt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vorige week heb ik een kettingbrief gekregen met dit er in:

''Hallo, ik ben Teddy. Ik ben een hond van 2 jaar en ben vermoord door mijn baasje. Sinds toen heb ik een hekel aan mensen, dus ook aan jou. Stuur deze brief door aan minimaal 15 mensen, en ik zal je met rust laten.
Waag je het deze brief niet door te sturen binnen 1 dag, dan zal ik vannacht bij je langskomen en je mijn zoete wraak laten proeven.''

Die domme Teddy, ik leef nog steeds!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals C4th vertelde, zo heb ik ook meegedaan aan mijn eerste kettingbrieven. Dat betekende dus vier keer een brief overschrijven, en naar vier vriendinnen sturen, en je naam onderaan een lijstje te zetten. Degene die bovenaan het lijstje staat, kreeg dan een ansichtkaart.
Ik vond het toen leuk. Kreeg ansichtkaarten van over heel de wereld, en met sommige afzenders heb ik nog wat gecorrespondeerd.

Later werd er gevraagd om 1 gulden te sturen naar de bovenste. En nog later werd dat steeds meer geld. Werd het een pyramidespel (ik was allang afgehaakt uiteraard).

Het is dus begonnen als iets heel onschuldigs, maar later verkocht men aandelen in zo n pyramide, waardoor mensen hun vrienden gingen ""verkopen"". Als de pyramide een tijdje loopt, is er absoluut niets meer te verdienen. Er zijn mensen vreselijk rijk van geworden.
Het is oplichting.

Maar de kaartensturen, dat blijft leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij je laatste zin beginnen mijn vingers nu toch wel te jeuken hoor...zeker na jou betoog over disrespect voor onze taal. Spellingscontrole kaduuk? ;-)