Waar komt dozijn en een gros vandaan?

Waarom gebruikten ze niet gewoon verpakkingen van 10 stuks ipv 12?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
11.2K

Antwoorden (3)

et woord dozijn is een restant van het gebruik van het twaalftallig stelsel, dat waarschijnlijk stamt uit Mesopotamië. Andere resten hiervan zijn te vinden in de tijdrekening, zo zijn er 12 uren in een dag, 2 × 12 uren in een etmaal. Het twaalftallig stelsel komt ook terug in uitdrukkingen zoals twaalf ambachten, dertien ongelukken. Er zijn ook 12 maanden in een jaar.

Toegevoegd op 15-05-2009 20:25:08
De eerste letter H is er af gevallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry BvB ik had je antwoord nog niet zien staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen probleem ;)
Het getal 12 wordt vaak gebruikt in de handel als eenheid en wordt dan dozijn genoemd. Twaalf dozijn, dus 144 stuks, wordt aangeduid met het woord gros.

Het woord dozijn is een restant van het gebruik van het twaalftallig stelsel, dat waarschijnlijk stamt uit Mesopotamië. Andere resten hiervan zijn te vinden in de tijdrekening, zo zijn er 12 uren in een dag, 2 × 12 uren in een etmaal. Het twaalftallig stelsel komt ook terug in uitdrukkingen zoals twaalf ambachten, dertien ongelukken. Er zijn ook 12 maanden in een jaar.

In Nederland vindt men het dozijn nog veel terug. Bijvoorbeeld wordt een servies of bestek vaak verkocht voor 12 personen, soms ook voor 6 personen. Het getal 6 wordt dan omschreven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En tijdens mijn bijbaantje leerde ik dat een dozijn gros(sen) een mast heet en dus 1728 is. Geen idee waarom dat zo heet.