Hoe krijg ik mijn eigen bijdrage voor advocaat lichte civiel toevoeging terug na winnen zaak?

Ik heb een rechtzaak gewonnen tegen de gemeente.
Ik heb daarvoor twee keer mijn eigen bijdrage moeten betalen van 77,- per keer en griffiekosten, en nu zegt mijn advocaat dat ik die twee keer 77,- niet terug krijg. Hoe zit dat nu? Het was een zaak wat weinig geld opleverde 370,- ongeveer (voor individuele inkomenstoeslag) . En het staat niet echt op het internet aangegeven of ik daar recht op heb. Ik heb hiervoor geen bijzondere bijstand gehad. Dat weet mijn advocaat ook.

Met vriendelijke groet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als de eiser in aanmerking komt voor gefinancierde rechtsbijstand of een toevoeging dan betaalt de overheid het grootste gedeelte van de advocaatkosten en betaal jezelf alleen, maar wél altijd, de eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage in een bestuursrechtelijke procedure is gebaseerd op het verzamelinkomen dat door de Belastingdienst is vastgesteld. In uw zaak is de bijdrage vastgesteld op € 77,--. Het is geen uurtarief maar een onderdeel van de proceskosten die bij een advocaat in rekening worden gebracht. De bestuursrechter komt in beeld als er een besluit is genomen door de overheid, dat kan de Gemeente zijn. Een besluit is een schriftelijke stuk met bestuursrechtelijk rechtsgevolgen waardoor er iets in iemands rechten of plichten verandert. Wanneer u in een bestuursrechtelijke procedure met een bestuursorgaan in het gelijk wordt gesteld, krijgt u de proceskosten vergoed. De vergoeding verschilt per zaak en hangt onder meer af van het werk dat een rechtsbijstandverlener in een zaak heeft verricht. Voor het vergoeden van de kosten van beroepsmatig verleende rechtshulp geldt een speciaal berekeningssysteem en gelden er vaste tarieven voor de kosten van de professionele rechtsbijstand. Het tarief wordt bepaald doordat de bestuursrechter aan diverse proceshandelingen punten toekent waarvan de waardes worden vermenigvuldigd met een wegingsfactor, afhankelijk van de zwaarte van de zaak. Meestal zijn de kosten die een advocaat maakt hoger dan de vergoeding die hij krijgt. In de volgende situaties hebt u in principe geen recht op bijzondere bijstand: De kosten van rechtsbijstand zijn niet noodzakelijk omdat u ook gebruik had kunnen maken van een gratis advies van het Juridisch Loket. U hebt een advocaat ingeschakeld voor een procedure waarin dat niet noodzakelijk is. Bij bestuursrechtelijke zaken is een advocaat namelijk niet verplicht. Niet in de bezwaarprocedure, niet in beroep en ook niet in hoger beroep. Hiervandaan kan ik niet bepalen waarom u tweemaal de verplichte eigen bijdrage moest betalen. Misschien omdat het feit op twee afzonderlijke dagvaardingen staat vermeld waardoor u verplicht bent tot betaling van tweemaal de eigen bijdrage. Het is de enige reden die ik op dit moment kan bedenken.

Bronnen:
https://www.dehaanlaw.nl/blogs/hoe-werkt-p...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100