Hoe krijg ik mijn eigen bijdrage voor advocaat lichte civiel toevoeging terug na winnen zaak?

Ik heb een rechtzaak gewonnen tegen de gemeente.
Ik heb daarvoor twee keer mijn eigen bijdrage moeten betalen van 77,- per keer en griffiekosten, en nu zegt mijn advocaat dat ik die twee keer 77,- niet terug krijg. Hoe zit dat nu? Het was een zaak wat weinig geld opleverde 370,- ongeveer (voor individuele inkomenstoeslag) . En het staat niet echt op het internet aangegeven of ik daar recht op heb. Ik heb hiervoor geen bijzondere bijstand gehad. Dat weet mijn advocaat ook.

Met vriendelijke groet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
2.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Anno128119,
Een rechtszaak tegen een gemeente is een bestuursrechtzaak waarbij de procedure niet gelijk is aan de procedure die gebruikelijk is bij een civiele rechtszaak.
Zijn er twee verschillende zaken behandeld tijdens hetzelfde proces.
Wat staat er precies in de schriftelijke uitspraak? Zonder de details te kennen is het niet mogelijk er iets zinnigs over te zeggen.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Kosten-rechtszaak/Griffierecht/Paginas/Griffierecht-bestuursrecht.aspx
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De rechtbank op grond van het besluit proceskosten bestuursrecht voor de door een derde beroepsmatig verleende rechtsbijstand vast op (€).. (1punt voor het indienen van het beroepschrift en 1 punt voor het verschijnen ter zitting met een waarde per punt van (€).. En een wegingsfactor 1) de gemaakte reiskosten (een retour op basis van openbaar vervoer voor het bijwonen van de zitting op.......Stelt de rechtbank vast op (€)..in totaal is het bedrag aan de gemaakte proceskosten (€).. De beslissing De rechtbank Verklaart het beroep gegrond
Vernietigt het bestreden besluit
Bepaalt dat verweerder binnen zes weken na deze uitspraak een nieuw besluit neemt op dit bezwaar na inachtneming van deze uitspraak
Bepaalt dat verweerder aan eiser betaalde griffierecht vergoed
Veroordeelt verweerder in de proceskosten van eiser tot een bedrag van (€)..
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@JoanDArc Nee het is twee keer betaald omdat ik eerst bezwaar heb ingediend toen ik het niet kreeg, toen moest ik voor de commissie komen die wees het opnieuw af en toen moest ik naar de rechtbank en moest ik het opnieuw betalen omdat de uren op waren. Mijn advocaat was zelfs niet mee toen naar de commissie dat heb ik alleen moeten doen omdat zijn uren al op waren. Dus daarom alles opnieuw ingediend.
erotisi
4 jaar geleden
Uw advocaat ontvangt de proceskostenvergoeding
De Raad brengt een eventuele proceskostenvergoeding voor de salariskosten van de advocaat altijd in mindering op de vergoeding aan de advocaat. Op het aanvraagformulier voor de gesubsidieerde rechtsbijstand is een verklaring opgenomen dat u ermee bekend bent dat u het recht op de ontvangst van de proceskostenvergoeding overdraagt aan de advocaat.https://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/hoeveel-moet-ik-zelf-betalen/andere-kosten
erotisi
4 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/wie-betaalt-de-kosten-van-een-rechtszaak
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb van te voren een formulier ingevuld met daarop de eigen bijdrage terug te willen.
Ik neem toch aan dat dat in de proceskosten zit?
erotisi
4 jaar geleden
https://www.amsterdam.nl/beleidwerkeninkomen/11-rechtsbescherming/11-6-verzoeken/11-6-1-kosten/
erotisi
4 jaar geleden
Dat kan alleen door bij je gemeente bijzondere bijstand aan te vragen. Daar zijn een aantal voowaarden aan verbonden Zoals een laag inkomen en weinig vermogen. Zie voor een voorbeeld https://www.s-hertogenbosch.nl/bijzonderebijstand/. Informeer bij je eigen gemeente of je er voor in aanmerking komt.
De eigen bijdrage krijg je dan terug van de gemeente niet van je advocaat of van de tegenpartij.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Erotisi
Ik ben verhuist en woon niet meer in diezelfde gemeente.
Ik had bijzondere bijstand aangevraagd de eerste keer maar dat moest binnen twee weken waarschijnlijk al binnen zijn terwijl ik de factuur nog niet binnen had dus daarom is die afgewezen ik meende er langer voor te hebben namelijk zes of acht weken.
Dus heb geen bijzondere bijstand gekregen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En bijzondere bijstand moet je aanvragen voor die tijd. Dus ik heb pech.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Anno128119,
- De rechtbank veroordeelt verweerder in de door eiser gemaakte proceskosten. Deze kosten stelt de rechtbank op grond van het Besluit proceskosten bestuursrecht vast op € …… (x punt voor het indienen van het beroepschrift en x punt voor het verschijnen ter zitting met een waarde per punt van € … en een wegingsfactor x). -
Het is een standaardzin die afhankelijk van de zwaarte van het proces wordt aangepast.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Helaas heeft men in deze situatie geen recht op bijzondere bijstand.
In de volgende situaties wordt er in principe geen bijzondere bijstand verleend door de gemeente:
a. de kosten van rechtsbijstand zijn niet noodzakelijk omdat er ook gebruik had kunnen worden gemaakt van de gratis adviezen van het Juridisch Loket.
b. voor het voeren van een bestuursrechtelijke procedure is het inschakelen van een advocaat niet verplicht. Met een machtiging mag iedereen voor u het woord voeren.

Antwoorden (1)

Als de eiser in aanmerking komt voor gefinancierde rechtsbijstand of een toevoeging dan betaalt de overheid het grootste gedeelte van de advocaatkosten en betaal jezelf alleen, maar wél altijd, de eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage in een bestuursrechtelijke procedure is gebaseerd op het verzamelinkomen dat door de Belastingdienst is vastgesteld. In uw zaak is de bijdrage vastgesteld op € 77,--. Het is geen uurtarief maar een onderdeel van de proceskosten die bij een advocaat in rekening worden gebracht.
De bestuursrechter komt in beeld als er een besluit is genomen door de overheid, dat kan de Gemeente zijn. Een besluit is een schriftelijke stuk met bestuursrechtelijk rechtsgevolgen waardoor er iets in iemands rechten of plichten verandert.
Wanneer u in een bestuursrechtelijke procedure met een bestuursorgaan in het gelijk wordt gesteld, krijgt u de proceskosten vergoed. De vergoeding verschilt per zaak en hangt onder meer af van het werk dat een rechtsbijstandverlener in een zaak heeft verricht. Voor het vergoeden van de kosten van beroepsmatig verleende rechtshulp geldt een speciaal berekeningssysteem en gelden er vaste tarieven voor de kosten van de professionele rechtsbijstand. Het tarief wordt bepaald doordat de bestuursrechter aan diverse proceshandelingen punten toekent waarvan de waardes worden vermenigvuldigd met een wegingsfactor, afhankelijk van de zwaarte van de zaak. Meestal zijn de kosten die een advocaat maakt hoger dan de vergoeding die hij krijgt.
In de volgende situaties hebt u in principe geen recht op bijzondere bijstand:
De kosten van rechtsbijstand zijn niet noodzakelijk omdat u ook gebruik had kunnen maken van een gratis advies van het Juridisch Loket.
U hebt een advocaat ingeschakeld voor een procedure waarin dat niet noodzakelijk is. Bij bestuursrechtelijke zaken is een advocaat namelijk niet verplicht. Niet in de bezwaarprocedure, niet in beroep en ook niet in hoger beroep.
Hiervandaan kan ik niet bepalen waarom u tweemaal de verplichte eigen bijdrage moest betalen. Misschien omdat het feit op twee afzonderlijke dagvaardingen staat vermeld waardoor u verplicht bent tot betaling van tweemaal de eigen bijdrage. Het is de enige reden die ik op dit moment kan bedenken.