welke taal spreken ze in luxemburg (land)

misschien is dit wel een domme vraag ja maar toch heb ik het nooit zeker geweten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
21.4K

Het beste antwoord

Frans, Duits, Luxemburgs zijn de drie officiele talen.
Portugees wordt er ook gesproken maar is geen officiele taal.

ongeveer 75% heeft luxemburgs als moedertaal. Deze taal wordt vooral als spreektaal gebruikt en niet om te schrijven.

Voor het schrijven wordt vooral het Frans gebruikt. Ruim 5% van de bevolking heeft frans als moedertaal.

Duits is vooral de taal in de media. Ongeveer 90% van de kranten is Duits. Ook de kerken gebruiken vooral Duits.

Het Engels wordt door een groot deel van de bevolking verstaan en zelfs het Nederlands wordt soms begrepen, vooral in het bankwezen en de toeristische sector.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Duits, Frans, en Luxemburgs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen frans. Bovenin Luxemburg spreken sommigen belgs/nederlands, maar dat zijn er mijns wetens niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn drie officiële talen in Luxemburg: Frans, Duits en Luxemburgs (Lëtzebuergesch).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frans of Duits. Dat spreken ze uitstekend. Maar ook met Engels kun je je goed redden. Maar weinig Luxemburgers spreken nog Letzebuergisch, de oorspronkelijke taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het Luxemburgs valt het wel mee, het lager onderwijs is in het Luxemburgs, dus het lijkt me dat iedereen het wel spreekt :) Wel beginnen ze op 6-jarige leeftijd al met Frans en Duits.
Frans, maar ook Portugees wordt veel gesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit van googelen gehoord?
Via onderstaande link had ik het antwoord binnen 20 seconden te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je antwoord vermelden dat de vraagsteller zijn antwoord snel zelf kan googelen, levert altijd een paar minnen op.
Een Luxemburger spreekt niet graag duits, alleen in uiterste noodzaak en uit behulpzaamheid voor buitenlanders die het Luxemburgs niet begrijpen/verstaan.Luxemburgs is een officieel erkende taal, die ook weer verschillende dialecten heeft, maar door zeker 70 % van de inwoners gesproken en ook vaak zo geschreven wordt. Verschillende kranten en tijdschriften verschijnen echter ook in de duitse taal. In het zuiden van luxemburg wordt veel meer frans gesproken. Een van de oorzaken hiervan is het grote aantal fransen die in Luxemburg een baan hebben.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb 13 jaar in Luxemburg gewoond, dus een ervarings antwoord.