en wat nou als de fractie of het congres van het cda niet akkoord gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

Dan zal links aan de bak moeten, of Wilders moet president gaan worden. Maar op nieuw stemmen zou misschien dan beter zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De VVD wil als grootste partij geen linksere coalitie dan de huidige. Als ze in dat standpunt verhardt is het de beurt aan de op een na grootste partij (PvdA) om een coalitie te vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zal Verhagen terug moeten naar de onderhandelaars
( Wilders en Rutte ) om die punten waarover het C.D.A
congres niet mee akkoord gaat, om dat alsnog te veranderen tot tevredenheid van alle partijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als wat de vorige g.v.-ers hebben geantwoord niet lukt dan komen er nieuwe verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanavond bij DWDD was Jac de Vries de kracht van het congres al aan het ontkennen. Ja, ze hebben natuurlijk wel een adviserende stem, maar of de fractie daar iets ingrijpends mee moet doen.....

De heersende mentaliteit zoals die al jaren binnen het CDA wordt gekend is volgzaamheid.

Dus helaas we komen aan een regering met een gedoogsteun door een man. Dat is nog eens in het centrum van de macht, zoals GW vanavond zelf opmerkte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat de leden die niet akkoord gaan uiteindelijk zullen worden weggepest en vervangen door meelopers.
Zo is het in het verleden vaker gebeurd.

Ik hoop het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het congres van het CDA heeft eigenlijk alleen maar een adviesfunctie. De fractie kan dat dus naast zich neerleggen.
Dat zullen ze waarschijnlijk niet doen, omdat het dan helemaal hommeles is.
De fractie moet wel akkoord gaan. De tweede kamer moet namelijk instemmen met het regeerakkoord. (middels een motie van wantrouwen die ingediend zal worden) Ze moeten hiervoor dus een meerderheid in de kamer hebben. Als er teveel mensen van het CDA tegen stemmen dan gaan de plannen niet door.
Je kan echter alleen stemmen als je in de kamer aanwezig bent. Er zullen dus waarschijnlijk een aantal mensen "ziek" zijn om zich op die manier te onthouden van stemmen. Dat is de meest veilige manier, en wek je de minste onrust op.

Als er echt nee gezegd wordt tegen het regeerakkoord dan zal Rutten terug moeten naar de tekentafel.
Ik verwacht het echter niet aangezien de SGP ook wel voor zal stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het congres is niet zo belangrijk,daar zal de top sch**t aan hebben. Maar wat doen de 2 dissidenten? Of zullen die al gepaaid zijn met een mooi baantje in the future?
Hoe dan ook,als het niet lukt krijg ik een enorme aanval van schadenfreude!