Wat eet in nederland levende lama' ?

We willen graag een lama nemen maar willen er eerst zoveel mogelijk informatie over.
En hoeveel ruimte heeft een lama minimaal nodig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.9K

Het beste antwoord

Lama’s zijn echte kuddedieren en kunnen dus het beste met meerdere dieren gehuisvest worden. Het is niet verstandig om een mannetje met vrouwtjes in een verblijf te zetten. De kans bestaat dat het mannetje zijn vrouwtjes zal beschermen en agressief reageert op iedereen die het verblijf binnenkomt. Houd mannetjes en vrouwtjes in gescheiden weilanden, ook om ongewenste voortplanting te voorkomen. Een groep van alleen vrouwtjes is ook mogelijk, en u kunt ook alleen mannetjes houden als u ervoor zorgt dat deze van ongeveer dezelfde leeftijd zijn.
Een weiland van 150 m² is groot genoeg voor drie lama’s. Voor elke volgende lama is er 30 m² extra nodig. Een omheining moet minstens anderhalve meter hoog zijn. Lama’s kunnen goed tegen grote temperatuurverschillen, maar hebben wel beschutting nodig. Een stal moet zo groot zijn dat elke lama minstens 2 m² ruimte tot zijn beschikking heeft. De ondergrond mag niet te zacht of te modderig zijn, want daarvan kan een lama ontstekingen aan zijn poten krijgen.
Lama's zijn herkauwers en eten uitsluitend plantaardig voedsel. U kunt hen als basisvoer speciale lamabrokken geven. Dit moet worden aangevuld met hooi en eventueel met wortelen en bieten. Verder zullen zij grazen in het weiland. Let op dat daar geen giftige planten staan zoals Taxus of Jacobskruiskruid. Voer de dieren twee keer per dag. Zorg bij meerdere lama's voor meerdere voederbakken op enige afstand van elkaar en hang deze op een hoogte van ongeveer een meter, of lager voor jonge lama's. Vers drinkwater moet altijd aanwezig zijn.

Voor meer informatie adviseer ik om de gehele huisdierenbijsluiter Lama te lezen: http://www.licg.nl/ContentSuite/upload/lcg/image/Bijsluiters%20-%20opgemaakt/Lama%20bijsluiter%204_1.pdf
Amadea