Help! ik heb een ganzenei gevonden en ik weet niet hoe en wat.. ik heb geen broedmachine of lamp om het ei onder te leggen! groetjes Evi

ik probeer het nu in warm water uit te laten komen, maar
welke temperatuur heb ik nodig, en kan ik het ei wel zo uitbroeden?
ooh ja, toen ik het ei vond, voelde het koud aan!
is het nu dood?
help me a.u.b.
trouwens, er zit al een hele diepe barst in, maar komt het
ei nu uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.2K

Antwoorden (5)

Ei mag niet in warm water. Het moet ademen. Als er een barst in zit zal het niet meer uitkomen ben ik bang.

Zonder lamp of broedmachine wordt het heel moeilijk. Ik denk dat je het beter kunt weggooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je zeker weet dat het bevrucht is en bebroed moet worden zou je het in een zakje op je borst/buik kunnen dragen. warme trui eroverheen en broeden maar!

oeps. een barst. dat voorspelt niet veel goeds.

als je een ei gaat bebroeden dat niet bevrucht is, wordt het niks hoor.

waar is de ganzenmoeder? waarschijnlijk heeft ze niet voor niets haar ei verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste Evi, ik denk dat de ganzen het hebben achter gelaten,misschien omdat het niet bevrucht is of omdat die barst erin zit en het dan niet uitkomt, ik denk persoonlijk niet dat je hier iets aan kunt doen, maar lief dat je het probeerde
vriendelijke groet Ardylee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga ermee naar het dierenopvangcentrum in Opglabeek,
zij weten raad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit ei kun je met een gerust hart weggooien, het is zeer waarschijnlijk onbevrucht. Als het wel bevrucht zou zijn, zou het in een nest liggen en jij het ei niet gevonden hebben. Maar stel dat het wel bevrucht zou zijn , is het jong dood en zo niet zou je beweging zien en geluid horen.(dit zou wel heel toevallig zijn als je een ei zou vinden dat op uitkomen staat) Ik hou al jaren ganzen en heb hier ervaring in.
Overigens in een ander geval, kan een ei dat koud aan voelt nog heel goed uitkomen, broedeieren kun je namelijk ook koud bewaren.
Wel erg goed van je dat je de moeite neemt, maar geloof me, het is tevergeefs.
Dank namens de dieren voor de goede zorgen!