Waarom heet het 'Wachtgeld' bij politici en 'Uitkering' bij de gewone burger?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

Omdat je pas een gewone burger ben ALS je werkt. Ander ben je een parasiet!

Nee even serieus, hoe hoger de status hoe mooier de naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdacht wachtgeld en uitkering niet hetzelfde zijn.

Bij wachtgeld ontvang je MEER geld
Bij wachtgeld zit er geen verplichting tot het zoeken van werk, het is alleen aan te raden dit te doen voordat je wachtgeld periode is afgelopen.

Wachtgeld is een garantie van je inkomen gedurende een bepaalde periode, dit zal te maken hebben met verantwoordelijkheden en ook niet vallen binnen de normale ontslagprocedures (je mag gewoon opstappen indien dit noodzakelijk lijkt en dan niet vanwege je werk, maar bijvoorbeeld vanwege vertrouwen. Je mag er gewoon uitgestuurd worden bij niet vertrouwen etc. De kans om zonder werk te komen is wel groter in de politiek, want je bent afhankelijk van mensen onder je, als die het verzieken ben jij de pineut.

Een uitkering is een garantie op werk, eventueel aangevuld met inkomsten tot een minimum niveau.
Je hebt sollicitatieplicht (mits mogelijk) je hebt ook recht op allerlei hulpprocedures.
13 jaar geleden
Vroeger kon een ambtenaar niet ontslagen worden, dus als hij zijn baan toch kwijtraakte, moest hij op een andere baan wachten -> intussen kreeg hij wachtgeld.

Tegenwoordig geldt wachtgeld alleen nog voor politici en bestuurders.

Zie hier voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wachtgeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De abtenaren hadden vroeger meer rechten dan de gewone arbeiders. Dat is ook de reden dat vroeger mensen graag bij de overheid werkte. voor 1957.
de gewone arbeiders hebben gestreden voor rechten zoals ww en ziektewet
ronron1212
13 jaar geleden
als je niet werk wacht je meestal op je geld, je doet er niks voor, daarom wachtgeld.
de gewone burgen noemt het liever uitkering, wachtgeld is niet bij iedereen bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat staat sjieker,uitkering staat zo burgerlijk.(en daar moet je bij ambtenaren niet mee aan komen).:) :) :)