Hoe kan ik mijn hond leren stoppen te trekken aan de rien en blaffen tegen andere honden.

Ik ben afgelopen maand verhuisd van de rustige Belgische Ardennen, naar een drukke stad. Hoe kan ik mijn zes jaar oude Duitse Herder leren om niet meer zo aan de riem te trekken en naar andere honden te blaffen. In Belgie deed ze dat nooit, maar daar kwamen we nauwelijks andere hond tegen en ook reden er niet veel auto's langs en andere stedelijke taferelen. Dus weet iemand hoe ik mijn Daisy van 6 jaar kan leren om niet meer te blaffen en te trekken aan de riem. Ook wil ik haar graag leren om te zitten voor het oversteken van de weg, maar, ook al luisterd ze thuis altijd erg goed (ze gaat altijd zitten of liggen als ik dat zeg), als ik op die stoep sta en ik zeg haar te gaan zitten, lijkt het wel alsof ze me niet hoort.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het trekken aan de riem: daar is pas geleden ook een vraag over gesteld, misschien heb je wat aan de antwoorden die daarbij staan: http://www.goeievraag.nl/vraag/leer-hond-hard-trekken-riem.87967

Het beste antwoord

Er worden hier heel veel tips gegeven over wat je allemaal moet doen. Bedenk alleen wel dat de omgeving ook voor een hond wel heel erg veranderd is. Ook al zou je hond wel gaan luisteren, er is ook heel veel afleiding voor hem, zoals vreemde geluiden, lawaai, verkeer, drukte. Hierdoor is het extra moeilijk voor hem om ook nog op jouw commando's te reageren. Gun de hond ook wat tijd om aan de nieuwe omgeving te wennen. Neem hem vaak mee als je bv even een boodschapje gaat doen of even naar het postkantoor wandelt of zo iets. Laat de hond wennen aan de drukke stad. Ga niet op de meest drukke dag als een zaterdag door de winkelstraat heen.
Ik heb twee tips om de aandacht van je hond te krijgen als hij bijvoorbeeld een andere hond ziet, EN te zorgen dat de hond beter naar jou gaat luisteren

Stel: je hond ziet een andere hond aankomen en je weet al dat hij wil gaan blaffen/trekken..Het gaat je niet lukken om zn aandacht te trekken,en bv een comando "volg" te geven, want je weet dat nu al zn aandacht naar de andere hond gaat.
Zorg dat je trainingssnoepjes bij je hebt. Geef meteen al aan het begin van de wandeling regelmatig een comando. Bij voorbeeld even laten zitten, halt houden, verzin maar wat en beloon telkens met een snoepje"(en natuurlijk "braaf
!!"). (halt, wacht, zit. lig en weer volg) Je zult al heel snel merken dat je hond al heel snel minder op zn omgeving is gericht, maar heel erg op jouw gericht is. Het zal misschien de eerste paar keer niet meteen allemaal lukken, maar al snel zul je merken dat als je een vreemde hond tegenkomt, en je leidt hem af door bv "zit" te zeggen, de hond niet meer gaat blaffen maar gewoon gaat zitten en jou verder goed in de gaten houdt.
Dit is niet alleen een hele effectieve training, je doet ook nog eens je hond een groot plezier. Herders zijn werkhonden en hebben van nature een "will to please". Dat je tijdens zo'n wandeling commando's geeft en ze worden ook nog eens beloond is fantastisch voor de hond. (met snoepjes en als het na verloop van tijd steeds beter gaat, iets minder snoepjes maar meer mondelinge beloning "braaaaf!) Dit is een leuk spel voor de hond die al snel doorkrijgt wat de bedoeling is.

Denk er om dat wat met kinderen niet mag (omkopen met lekkers) bij honden gewoon een effectieve trainingsmethode is.

Tip 2: Het fenomeen Herder-En-Tennisbal. indien gewenst meer info op verzoek, want ik ben door mijn toegestane letters heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey hartelijk bedankt voor de tips. Ik ga hier morgen meteen mee beginnen. Toevallig liep ik vandaag over straat en zag ik dat er een andere hond aankwam. Ik liet Daisy dus zitten, maar ze had absoluut geen aandacht voor mij. Dus die hond weer trekken aan de riem. Ik had ook biscuitjes meegenomen (want de hondenkoekjes waren op), maar daar had ze op dat moment geen oog voor. Nou had ik niet zo'n idee dat ze dat nou zo geweldig lekker vond, dus ik zal morgen meteen een zak frolics halen (is ze gek op). Maar in ieder geval bedankt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh en ik zou ook nog wel graag tip 2 willen horen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik stuur je een prive bericht....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snoepjes en tennisbal werken uitstekend!

Andere antwoorden (7)

Kijk je wel eens naar ‘The dog whisperer’? Is echt een aanrader!

Jouw hond heeft controle over jou en het moet andersom zijn!

Al bij het verlaten van het huis begint het al; Jij bent de baas en jij zet de eerste stap buiten de deur en niet de hond! Als je gaat lopen en hij trekt, dan geef je hem een korte tik met je hak tegen zijn flank. Dus achteruit tikken terwijl je loopt. Dit is niet om de hond pijn te doen, maar om hem te leren dat jij de baas bent. Honden corrigeren elkaar ook op het moment zelf. Nooit schreeuwen of terug trekken. Gewoon stil blijven staan. Pas als hij weer rustig wordt ga je weer lopen. Dit moet je heel consequent blijven doen, tot hij door heeft dat jij de leider bent. Hij moet leren dat hij jóuw moet volgen en niet andersom.

met dank aan loenie
die mij dit antwoord gaf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cesar Millan is ook één van mijn voorbeelden! Let er wel op dat de "tik" aanraking een korte afleiding is. Dit gebruik je als je hond gedrag vertoond van niet toelaatbaar is.
Loopt je hond te snel en trekt hij aan de riem geef hem dan een korte ophouding (klein rukje) en laat meteen weer los.
Maak de riem zo kort dat het net lang genoeg is om slap te hangen als je hond naast je loopt. Wees zelf verzekert en "BE A PACK LEADER"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die dog whisperer heeft de ballen verstand van honden. Hij is alleen maar op tv omdat het een wat controversieel en excentriek figuur is en daarom goed voor de kijkcijfers. Het kan ook nog zijn dat hij zichzelf heeft ingekocht zoals die gasten van Orange County Chopper in de serie American Chopper op Discovery Channel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die heeft wel verstand hoor..
Doe een hondentraining, goed voor haar, goed voor jou, goed voor jullie onderlinge communicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,

Voor het trekken aan de riem heb je een soort tuigje wat je om de snoet van de hond doet dit moet je heel geleidelijk doen je zult zien dat je hond dan minder trekt.
ik weet dit uit eigen ervaring.
Ook heb je tuigjes voor honden die onder de oksels gaan van de hond en als er dan een andere hond aan komt en ze blaft en trekt doe jij dat ook.
Wij moesten onze hond afleiden als we een andere hond tegen kwamen.Wij hebben wat problemen met onze hond gehad en zijn naar een hondentherapeut geweest dit heeft erg geholpen.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het een moeiijke vraag
maar ga dingen die mijn hond gwekrt(verkipte dobber vroue) hebben proberen uit teleggen zodut ze op mij gefocust is en niet op andere inpulsen bij mij is dat ballen gooier met tennis bal hier is ze helemaal wild van en er bstaan niets anders meer voor haar als ik dat ding in handen heb
ik fiets ook met haar ze weet dan dat ik de ballen gooier bij me heb en we er later mee spelen dus ze is daar op gefocusd
zonder dat ik verbaal comandos moet geven
ze reageert op niet anders dan mij
dit doe ik altijd in vaste patronnen zodat het voor haar duidelijk is wat er wanneer gebeud
van daar uit ben ik verder gaan werken en kijk ik wat er wel niet goed gaat zodat ze gaat wennen aan situaties die we onder weg tegen komen en kan ik sturen door als ze slehte reakties vertoond op stimuli ze naar mij komt wat de ballen gooier is alles voor haar
en zo ga ik steeds een stapje verder
maar een goede basis band met je hond is het allerbelanrijks je moet haar kunnen lezen een de bas over haar zijn ook zonder te schreeuwen wat ik nooit doe vel spelen is een goede manier om te laten zien dat je de baas bent maar ook heell tolerant bent en wanneeer je bepaald geddrag echt niet tolereerd das duidlijk voor je hond maar vergeet vooral niet dat je al spelenderwijs het leuk voor je hond houd en ze dus meer voor je zal doen dan je alleen maar fout gedrag loopt te straffen dat zal ze snel niet leuk meer vinden dus er ook niet veel van
leren
mocht je meer willen weten hoe ik dingen aanpak ben wel bereid er een keer dat ku jme dan in een reaktie laten weten goed voor te gaan zitten dus veel succs met je hond houd het voor al een spelletje en kijk goed wat je hond doet en praat ook duidelijk tegen haar t zal je verbazen hoeveel zon beest begrijpt

1e stap is haar laten zitten als ik iets uuit ga leggen

Toegevoegd na 11 minuten:
als ik zo je vraag lees denk ik dat je hond heel entousiast is en graag zijn nieuwe omgeving wil verkennen en zul je ff moeten vogelen hoe je dat in goede banen leiden kunt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Maar telkens als hij iets goed doet, direct belonen. Het leren bij een hond gaat via zijn maag. Ik zit met mijn hond op gehoorzaamheidstraining, en het is vooral de eerste keren dat hij iets goed doet, volproppen met lekkers.
Als hij de kunstjes eenmaal onder de knie heeft, ga je hem minder vaak belonen met lekkers, maar wel altijd met je stem. Dus braaf Daisy, goed gedaan Daisy, knappe hond Daisy enz.
Ook een hond is gevoelig voor complimentjes.
Succes!
jc54
13 jaar geleden
Sommige honden trekken gewoon. Kwestie van accepteren. De oorzaak zit hem vaak in het feit dat het wandeltempo van een hond hoger ligt dan die van de mens. Op ons tempo lopen is voor grote honden ongemakkelijk en daarom vervalt het beest automatisch weer in zijn hogere tempo wat wij dan weer trekken vinden. Het is de hond wel aan te leren, maar is het noodzakelijk? Soms is het ook enthousiasme van de hond. Duitse Herders zijn honden die het liefst he hele dag met hun bas op pad gaan. Uitlaten is dus een groot feest, al doe dat 10 keer per dag dan is dat tien keer feest.

Vergeet niet dat een Duitse Herder eigenlijk al lang geen herdershond meer is, maar meer een waak en verdedigingshond. Hij zal dus net als mijn Dober dingen doen die hij nodig vind voor zijn taak. Mijn hond wil ook niet zitten als er vreemden langs lopen. Dus zit ze nooit op straat tenzij deze leeg en zeer overzichtelijk is. Als we een weg moeten oversteken blijft ze wel stil staan. Dat is dus de compromis die we hebben gevonden.

Daarom blaft de hond ook naar iedereen. Niet omdat ze geen drukte is gewend, maar omdat ze dat een potentieel gevaar vind. Ook hier kan een compromis worden gesloten. Grommen mag wel, blaffen niet.

Standaard bij een hond: slaan en "tikken" heeft geen enkele zin, ze zeggen wel kef, maar hun werkelijke pijngrens ligt zo hoog dat je je eigen hand kapot zou slaan om een hond werkelijk pijn te doen. En diepe stem opzetten heeft veel meer effect. Wat je zegt doet er niet toe, al lees je de krant voor, zolang de stem maar diep is met scherpe klanken. Bestraf meteen en zeur er niet de hele dag op door.

Beloon het goede. Een hond leert sneller en prettiger als het goede wordt beloont. Dit kweekt ook een sterkere band met de hond. In tegenstelling van wat die hondennoob op de ng-tv zegt, hoeft dat niet altijd eterij te zijn. Dit hangt sterk van de hond af. De mijne heeft veel liever een lief woordje daan weer een brokje dat ie na 10 meter toch weer uitspuugt. Een eerdere hond van van had juist liever het brokje, maar dat was een jachthond en die zijn van nature meer "vreet" georienteerd dan herders en waak/verdedigingshonden. Wat dit betreft zat ook Martin Gaus er regelmatig naast omdat hij predikte dat alle honden uitsluitend eet georienteerd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel mooi antwoord
vooral over het loop tempo zelf nooit over nagedacht (heb er met mijn dobbie ook geen last van)
wat er voor de vraag steller misschien een oplossing voor kan zijn is een goeie flexi lijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi beorbui jij hebt zeker weten een reu
ik heb zelf een teef
geeg je antwoord?
elke keer corrigeren door aan hard aan de riem te trekken
en belonen als ze niet trekt (hoeft niet altijd iets lekkers te zijn kan ook met woorden
en verder oefenen oefenen tot vervelends toe
het belangrijkste is dat je steeds consequent bent