waar moet je allemaal op letten als je dochter 18 wordt? o.a ziekenfonds enzo..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Je krijgt zowieso een info pakket van de overheid. Maar..

http://forum.viva.nl/forum/list_message/4690752
* Uitzoeken welke zorgverzekering het beste is, oude vz opzeggen, aanmelden bij nieuwe verzekering
* Zorgtoeslag aanvragen
* Naar de bank om rekening te laten omzetten naar een volwassenenrekening of studentenrekening. Je krijgt ook een andere pas. Je moet hiervoor zelf naar de bank, mijn bank had me verder ook geen brief gestuurd ofzo.
* Andere verzekeringen doorlichten (rechtsbijstand e.d.) sommige verzekeringen dekken inwonende kinderen, ook als ze volwassen zijn, bij andere maatschappijen tellen zelfs uitwonende studerende kinderen mee, maar bij sommige verzekeraars val je boven de 18 niet meer onder de polis van je ouders. Dat is dus wel handig om te weten.
* Ze moet lesgeld gaan betalen als ze op het MBO zit.
* Belastingaangifte, maar misschien doet ze dat al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze mag dan inderdaad zelfstandig een ziektekostenverzekering afsluiten.

Als ze een HBO of WO studie gaat volgen krijgt ze studiefinanciëring en vervalt de eventuele oudertoeslag.
Ook heeft ze recht op een OV jaarkaart.

Als ze nog op het voortgezet onderwijs zit, heeft u misschien recht op tegemoetkoming scholieren.

Ze mag haar rijbewijs halen en is wettelijk bevoegd om zelfstandig transacties te doen.

Ze mag stemmen.

Het DUO zal ook contact met u opnemen over de veranderingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meeste is al genoemd. Een belangrijk ding nog ze zijn volwassen en mogen alles zelf bepalen. Alleen als ze schulden maken of contracten overeenkomsten tekenen
blijf je als ouder verantwoordelijk voor de financiele consequenties to ze 21 jaar zijn
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat klopt niet ronron1212. je bent niet verantwoordelijk voor de schulden van een kind van boven de 18 ( er is geen verhaalmogelijkheid) je bent alleen verplicht om bij te dragen in het levensonderhoud als het kind geen werk heeft.
http://www.ouders.nl/mjur2003-aansprakelijkheid.htm