Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom leggen ze een hoofdkussen onder het hoofd van een dode in het mortuarium?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
987

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Om dezelfde redenen als waarom een dode verzorgd wordt, in de volksmond vaak “afleggen” genoemd, zie je de lucht klaren. De lakens worden verschoond, het lichaam wordt gewassen, en de dierbaar overledene krijgt schone kleding aan.
Later zeggen de nabestaanden vaak: “wat vond ik dat mooi”

Ik heb mijn moeder helpen afleggen, samen met mijn zus. Dat mag tegenwoordig in een crematorium.
De nabestaanden mogen meehelpen, of er gewoon bij zijn.
Wij hebben haar zelfs een beetje make-up gegeven en zo mooi mogelijk neergelegd.
Dat hoofdkussen hoort er dan - als natuurlijk - bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zodat het achterhoofd niet beschadigd. Het lichaam moet helemaal intact zijn, wil er correct onderzoek op uitgevoerd kunnen worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje luguber, maar anders breekt bij verstijving van het dode lichaam de nek in zodanige wijze dat nek, schouders en mond (kaken) op zeer onnatuurlijk en onsmakelijke manier zich zullen vormen. Reden van het kussen is dus een "cosmetische" .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal er ook wel mee te maken hebben om het een beetje aantoonbaar te houden. Zonder hoofdkussen lig je toch wat achterover met je hoofd wat voor de nabestaanden iets minder toont. Ook het beeld dat de dode met zijn/haar hoofd op een harde ondergrond ligt is niet zo fraai.

Toegevoegd na 7 minuten:
aantoonbaar = toonbaar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de nabestaanden. In bed liggen mensen ook op een hoofdkussen. Dat beeld zijn we gewend. Het lijkt er nu meer op dat de overledene rust.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding