Waarom leggen ze een hoofdkussen onder het hoofd van een dode in het mortuarium?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Om dezelfde redenen als waarom een dode verzorgd wordt, in de volksmond vaak “afleggen” genoemd, zie je de lucht klaren. De lakens worden verschoond, het lichaam wordt gewassen, en de dierbaar overledene krijgt schone kleding aan.
Later zeggen de nabestaanden vaak: “wat vond ik dat mooi”

Ik heb mijn moeder helpen afleggen, samen met mijn zus. Dat mag tegenwoordig in een crematorium.
De nabestaanden mogen meehelpen, of er gewoon bij zijn.
Wij hebben haar zelfs een beetje make-up gegeven en zo mooi mogelijk neergelegd.
Dat hoofdkussen hoort er dan - als natuurlijk - bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zodat het achterhoofd niet beschadigd. Het lichaam moet helemaal intact zijn, wil er correct onderzoek op uitgevoerd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje luguber, maar anders breekt bij verstijving van het dode lichaam de nek in zodanige wijze dat nek, schouders en mond (kaken) op zeer onnatuurlijk en onsmakelijke manier zich zullen vormen. Reden van het kussen is dus een "cosmetische" .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal er ook wel mee te maken hebben om het een beetje aantoonbaar te houden. Zonder hoofdkussen lig je toch wat achterover met je hoofd wat voor de nabestaanden iets minder toont. Ook het beeld dat de dode met zijn/haar hoofd op een harde ondergrond ligt is niet zo fraai.

Toegevoegd na 7 minuten:
aantoonbaar = toonbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de nabestaanden. In bed liggen mensen ook op een hoofdkussen. Dat beeld zijn we gewend. Het lijkt er nu meer op dat de overledene rust.