: waarom valt RH op de 1e en 2e dag van Tishrei en niet de 30e dag vd vorige maand en de 1e vd volgende. Wie weet het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Bereken de Molad (nieuwe maan) van Tishri van het jaar. Dat geschiedt door het aantal maanden voorafgaande aan deze Tishri vanaf het jaar 1 te vermenigvuldigen met 29 dagen, 12 uur en 793 chalakim (1080-ste delen van een uur). Daarbij tellen we op de tijd van de "Tolu" (de eerste nieuwe maan) die voorkwam 2 dagen, 5 uur en 204 chalakim na het begin van de schepping. Hierna zouden we behoren te weten wanneer "Rosh Hashana" (het begin van het jaar) zou moeten vallen. We moeten echter rekening houden met de volgende regels:
Rosh Hashana mag niet vallen op zondag, woensdag of vrijdag (die laatste twee in verband met feestdagen die een vast aantal dagen na Rosh Hashana vallen).
Als de Molad na 12 uur 's middags valt (dat is 18 uur volgens de Joodse telling), dan wordt Rosh Hashana uitgesteld tot de volgende acceptabele dag.
Een gewoon jaar heeft 353 tot 355 dagen en een schrikkeljaar heeft 383 tot 385 dagen.
Uit het voorgaande kunnen de volgende regels afgeleid worden (ik zal dat niet in detail doen):
Als de Molad van een gewoon jaar valt op een dinsdag om 9 uur 204 chalakim of later dan wordt Rosh Hashana uitgesteld tot de volgende donderdag. (Omdat de volgende Molad dan op zaterdag valt zou Rosh Hashana dan twee keer uitgesteld worden waardoor het jaar 356 dagen wordt).
Als de Molad van een jaar na een schrikkeljaar valt op een maandag om 15 uur 589 chalakim of later dan wordt Rosh Hashana uitgesteld tot de volgende dinsdag. (Omdat de voorgaande Molad op of na dinsdagmiddag viel en Rosh Hashana uitgesteld werd tot donderdag, waardoor er een jaar van slechts 382 dagen zou overblijven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt bepaald door de maan, iedere Joodse maand begint en eindigt met nieuwe maan. Zo'n maanmaand duurt 29,5 dagen. Om te voorkomen dat de Joodse feestdagen gaan verschuiven wordt zeven keer in de negentien jaar een maand toegevoegd aan het Joodse jaar. Op die manier blijft het Joodse jaar in pas lopen met de maanstonden én met het zonnejaar.
Rosj Hasjana betekent “begin van het jaar”. Joden vieren op Rosj Hasjana dus Nieuwjaar. De Joodse nieuwjaarsviering begint op de eerste dag van de Joodse maand Tishrei en duurt twee dagen. Het lijkt mij logisch om Nieuwjaar te vieren op de eerste dag van het nieuwe jaar, en niet daarmee al te beginnen op de laatste dag van het oude jaar.
Amadea