ik steel teveel, heb al ipod gestolen van iemand en bedenk telkens dingen zodat mensen niet denken dat ik het ben lees ff verder>

hallo ik ben een meisje van 16 jaar en heb problemen,
ik steel namelijk teveel. ik heb ongeveer jaar geleden een ipod gestolen van iemand die ik goed ken en weet niet een swaarom ik dat deed ik gebruik hem de heletijd op school en alles maar nu zijn ze erachter gekomen dat ik de ipod van mijn vriendin heb gestolen alleen ik verzin weer dingen ik zit ook bij haar in de klas wil echt naar een andere school en heb tegen me ouders ook gezegd dat ik hem gevonden ergens had terwijl dat natuurlijk niet zo is. ik schaam me er echt voor en denk er telkens aan alleen ik weet niet wat ik nu moet doen.. als ik beken dan wil echt niemand meer met me omgaan zal ik mijn verhaal volhouden en niet meer stelen ofzo? aub kan iemand mij helpen ik vind het zo kut want heb verteld dat ik gevonden heb bij bushalte en dat er niks op stond dat ik hem gebruikte ofzo echt heel dom help mij

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sommige mensen kunnen er niks aan doen dat ze stelen. Iets in hun zegt dat ze het moeten doen. Dat heet kleptomanie. Als ik jou was zou ik dit verhaal direct aan je ouders vertellen en daarna samen met hun hulp gaan zoeken. Het is namelijk heel goed te behandelen. Verder zou ik het op school met je menter bespreken en aangeven dat je het niet meer wilt en dat je hulp gaat zoeken. Als je niets doet wordt het van kwaad tot erger en straks belandt je nog in de cel. Toegevoegd na 26 seconden: menter moet MENTOR zijn.

Mensen hebben -vrijwel zonder uitzondering- veel respect als de persoon het gestolene teruggeeft, persoonlijk. Dat heeft tot gevolg dat je schoon schip maakt met jezelf en de ander. Je stelt je kwetsbaar op, komt uit voor een wandaad en daaruit volgt de conclusie dat je dit niet (meer) wilt doen. Je kunt er eerlijk bij vertellen dat je geen grip hebt of had op deze steeldrang. Als je in het reine komt met jezelf , zul je wellicht ook meer vat krijgen op het steelgedrag. DIT WERKT ECHT, ik heb het velen laten uitvoeren in mijn begeleiding van jongeren en ze zijn zowel van het stelen, het schuldgevoel als van de drang daartoe afgekomen. Eerlijkheid wordt (h)erkend en je zult een enorme opluchting merken als/dat je afscheid neemt van een gedrag wat je leven zwaar kan verzieken. Nogmaals , doe het persoonlijk, dat is essentieel in dit proces. Er is veel moed voor nodig. Het feit dat je met deze vraag komt en eerlijk beschrijft wat je probleem is, doet mij vermoeden dat je zo moedig bent. Veel succes. P.S. het kan handig zijn als je samen met een vertrouweling gaat en op voorhand vraagt deze zaak vertrouwelijk te willen houden. Je zult echt verbaasd zijn hoe positief mensen daarmee omgaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100