kan iemand uitleggen wat het syndroom van asperger inhoud?

dat schijn ik dus te hebben maar ik snap het nog niet precies kan iemand er miss ook over praten met persoonlijke ervaringen alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Het Syndroom van Asperger is een aan autisme verwante ontwikkelingsstoornis en wordt gekenmerkt door ernstige, aanhoudende beperkingen in de sociale interactie en de ontwikkeling van beperkte en zich herhalende patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten. Deze stoornis veroorzaakt belangrijke beperkingen in het sociaal of beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen. Het Syndroom van Asperger wordt ook wel hoogfunctionerend autisme genoemd. In vergelijking met autisme ontbreken bij dit syndroom de kwalitatieve beperkingen in de communicatie en cognitieve achterstand. Hoewel de communicatieve beperking niet aanwezig is bij kinderen met Asperger kan hun spraakgebruik toch vaak vreemd overkomen. Er kan sprake zijn van een hooghartig en vreemd taalgebruik. Een soort professorentaaltje.

Kenmerken:

Veel personen halen uitstekende resultaten op school, maar raken vaak gefrustreerd doordat het voor hen onmogelijk is om zich aan de normale omgangsvormen aan te passen, wat kan leiden tot sociaal isolement, dat gepaard gaat met gevoelens van onverdraagzaamheid en vijandigheid
Moeite met het begrijpen van de uitdrukkingen en lichaamstaal van anderen, waardoor ze onbeleefd en tactloos lijken. Hun eigen taal en gebaren lijken hoogdravend en onnatuurlijk
Verwarring door de emoties van anderen en moeite hebben eigen gevoel uit te drukken (soms giechelen bij verdriet of pijn)
Er is een groot verlangen om niet stom gevonden te worden
Personen beweren vaak dat anderen net zo voelen en denken als zij
Er is geen spontane sympathie
Bij plagen, sarcasme, doen alsof en leugens is er geen begrip
Uitdrukkingen of beeldspraak worden vaak letterlijk genomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Omgang

Moedig ontspanning aan, bijvoorbeeld door middel van ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen
Bereid de leerling voor op veranderingen, om de overgang te vergemakkelijken.
Controleer na klassikale instructie of de leerling deze begrepen heeft.
Geef de leerling enkele momenten per dag waarop hij/zij even alleen kan zijn. Zorg bijvoorbeeld voor een ruimte waar de leerling zich even terug kan trekken.
Creëer begrip in de klas voor de leerling en zijn/haar aandoening. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een uitleg over het Syndroom van Asperger en door aan te geven dat de leerling een aandoening heeft en zijn gedrag onbewust vertoont.
Bied de lesstof aan in kleine stapjes.
Probeer instructies te visualiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
ik heb ook Asperger, en dit klinkt allemaal heel bekend. Goede uitleg!

Andere antwoorden (6)

Je maakt minder contact met andere personen, minder sociale interactie. En je hebt minder interesses en hobby's. En je hebt kans dat je boven intelligent bent/wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het syndroom van Asperger, ook wel aspergersyndroom of stoornis van Asperger, is een pervasieve ontwikkelingsstoornis vernoemd naar de Weense kinderarts dr. Hans Asperger. Het syndroom kenmerkt zich
door beperkingen in de sociale interacties en een beperkt repertoire aan interesses en activiteiten. Anders dan bij de klassieke autistische stoornis is er geen sprake van vertraging in de ontwikkeling van de taalvaardigheid op lage leeftijd. Er is een normale tot hoge intelligentie en een gemiddelde neiging tot het maken van contact.
13 jaar geleden
Geen idee ik ken wel iemand doe het heb zal eens vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb per oktober 2009 de diagnose van Asperger gekregen. Voor iedereen die de diagnose krijgt gelden er weer andere + en - punten. Het is vooral belangrijk dat je jezelf niet als een blauwdruk gaat zien van de diagnose. De diagnose heeft een naam en er zijn enkele punten waar ik me in kan vinden. Waar ik dus totaal geen moeite mee heb is het lezen van lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Ik heb echter niet zo vaak behoefte aan contact en als ik dan wel contact heb met een ander dan wil er uit halen wat er in zit. Vaak beleven mensen met Asperger de wereld in een staat van alles of niets. Voor mij is er niet een middenweg. Dat brengt soms de nodige problemen met zich mee. Ook heb ik er de behoefte aan om overal een reden achter te zoeken. Dingen moeten voor mij vaak functioneel zijn om van te kunnen genieten. Toch gun ik mezelf wel de ruimte om mijn gedachten de vrije loop te laten gaan. Ik ben net als veel andere mensen met Asperger een sterke beelddenker. Dat heeft in mijn geval een groot voordeel omdat ik een creatief beroep uitoefen. Belangrijk is dat mensen met Asperger structuur weten te brengen in hun dagelijks leven en een planning maken voor de dingen die ze willen ondernemen. Dingen een plaats geven, ordenen geeft rust en ruimte om het maximale uit mezelf te halen. Het punt wat ik hier beschrijf geldt vrijwel voor iedereen met deze diagnose. Zorg ervoor dat je de kamertjes in je hoofd regelmatig ordent en je zult beter kunnen functioneren, ook op het sociale vlak. Dat komt omdat je dan beter instaat bent je focus te leggen op andere zaken en prikkels van buitenaf. Neem ook regelmatig tijd en rust voor jezelf. Als ik in een drukke stad ben en teveel chaos en prikkels om mij heen ervaar ga ik soms even een winkel in om rust te krijgen in mijn hoofd en de aandacht op één enkel ding te richten (bijvoorbeeld een tijdschrift in een winkel). Dan keert de rust weer terug en kan ik weer met een verse blik weer nieuwe informatie tot me nemen. Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen, maar nogmaals dit is dus een heel persoonlijk verhaal. Wellicht herken je er iets van in jezelf. Denk vooral niet dat je iets mist wat anderen wel hebben. Sterker nog de kans is groot dat er bij jouw zich iets heeft ontwikkeld boven het gemiddelde niveau van de 'normale' mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag Yorick, het is een heel veelzijdige stoornis, die overal invloed op heeft. Ik heb het ook. Mensen met het syndroom van Asperger zijn allemaal weer anders.

Maar er is wel iets algemeens over te zeggen: met Asperger ben je geneigd meer op details te letten dan op het geheel, je kunt weinig dingen tegelijkertijd doen, dwaalt vaak af met je gedachten, je dwaalt ook snel af van het onderwerp waarover je aan het spreken of schrijven bent, je raakt snel afgeleid, je vindt dingen die je niet interesseren vaak zó oninteressant, dat je er niets van leert (dus op school doe je enkel dat wat je interessant vindt), maar je hebt wel zeer sterke belangstellingen (hobby's die erg fanatiek nagejaagd worden), je kunt moeilijk orde houden in dingen waar aderen invloed op hebben, je doet dus dingen liever alleen, je hebt moeite met het begrijpen van sociale regels, hoe je je moet gedragen, hoe je dingen moet zeggen om normaal over te komen, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hebben van een stoornis in het autistisch spectrum is altijd lastig zowel voor de persoon zelf als zijn omgeving.
Het zijn echter bij iedereen weer andere symptomen. Een ding hebben ze wel over het algemeen en dat is;" een gebrek aan sociale vaardigheden". Het kan zelfs zo complex zijn dat de psycholoog na uitgebreide sessies zelf niet precies weet wat eraan mankeert en onder welke noemer ze het beeld kan plaatsen. Dit was het geval bij mijn zoon. Ze twijfelde tussen Gilles de la Tourette en Asperger. Hij ontwikkelde nl. een tic in zijn gezicht, soms handen en die wisselde regelmatig of bleef soms enige tijd weg. Hij maakte echter geen geluidjes die vaak wel bij Tourette horen. Hij zag ook heel veel details en had moeite die uit te filteren. Als kleuter las hij al mee met de ondertitelingen van het journaal bijv. 15 letterige woorden las hij in het voorbijgaan even snel als een volwassene. Als hij nu wel eens voor de gein een IQ test doet ligt zijn niveau op universiteiets peil. Hij heeft echter geen behoefte an vriendjes, trekt zijn eigen plan en heeft sterke principes. Hij is nu 15 en heeft veel interesses waar hij dan ook alles van wil weten. Het is een echte speurder
en het lijkt wel of hij alles opmerkt en onthoudt. Zijn hoofd moet een gigantisch netwerk zijn! Op de basisschool stond hij dan ook bekend als de lopende encyclopedie/ atlas, want hij leek wel over van alles wat te weten.Als juf iets niet wist, kon hij het haar uitleggen en als zij bij topografie de verkeerde plaats aanwees,verbeterde hij dit steevast, ook al hoefde hij die plaats niet te leren. Hij kent elke vlag van elk raar landje waar niemand ooit van gehoord heeft enz. Dit om even aan te geven hoe het bij hem werkt. Hij is dus erg intelligent, kan echter niet goed rekenen, De tafels zitten er nog niet in bijv. In wiskunde is hij weer wel een kei, omdat dit niet direct cijfers zijn, denk ik.Zijn enige probleem is dat erge drukte funest is voor hem. Hij wordt dan heel nerveus en kan slecht uitfilteren.Hij zal dan ook niet vrijwillig naar een disco gaan ofzo. Als ze dat op school hebben, komt hj ziek thuis vanwege de herrie en de drukte. Verder vermaakt hij zich uitstekend, je moet hem alleen zijn gang laten gaan en nemen zoals hij is. Zelf zit hij nergens mee gelukkig en ik als moeder ook niet, want het is een heerlijk joch!