Is het een zwakke punt als je een Amerikaans accent hebt terwijl je een Nederlander bent?

Je bent geboren en getogen in Nederland, je bent nooit geweest in Amerika, maar over de jaren heen heb je onbewust een Amerikaans accent ontwikkeld. Als je Engels spreekt, horen mensen ook dat je een sterk Amerikaans accent hebt, maar zelfs als je gewoon Nederlands spreekt, horen mensen een Amerikaans accent.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Op welke manier zou dit een zwak punt zijn? Op de arbeidsmarkt?
bamibal
8 jaar geleden
Ik vraag me wel af wat daar de oorzaak van is. Heb je weinig tot geen contact met (Nederlandse) mensen, maar kijk je wel veel Amerikaanse series, speel je veel games, etc? In dat geval lijkt het me wel een sociaal probleem.
Amadea
8 jaar geleden
Toch heb ik het idee dat jouw moedertaal geen Nederlands is, Endeera. Welke taal heb jij jouw eerste levensjaren gehoord?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat fakkelbrigadier al vraagt: hoe of waar zou het een zwak punt kunnen zijn? Je vraag wordt totaal anders als je bedoelt of het een zwak punt is in je persoonlijkheid (waarop het antwoord 'nee' is), in het vinden van een partner (waarschijnlijk niet), bij het vinden van werk (dat hangt van het werk af) of bij iets heel anders. En zoals Amadea al zegt: je zinsbouw en woordkeuze lijkt te laten zien dat Nederlands niet je eerste taal is. Dat is in het dagelijks leven helemaal geen probleem, maar in bijvoorbeeld beroepen waar je teksten moet schrijven, kan het een belemmering zijn. Vandaar ook dat het voor een antwoord op de vraag nogal uitmaakt waarvóór je je afvraagt of je 'Amerikaanse Nederlands' een zwak punt zou zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja misschien is de vraag niet duidelijk geformuleerd, maar Nederlands is wel mijn eerste taal hoor. Daar ligt het niet aan. Ik bedoel of het een zwakke punt kan zijn in mijn werk, sociale leven, liefdesleven enzovoort. Kan dat in mijn nadeel werken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat er in dit geval niet om hoe de zin geformuleerd is maar dat je dingen zegt zoals 'zwakke punt' ipv 'zwak punt' en 'je bent nooit geweest in Amerika'. Om terug te komen op de vraag: voor sommige mensen zou het enigsinds apart kunnen overkomen en daarom zou het voor sommige banen niet handig zijn om een accent te hebben, maar voor de rest zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Merk jij er zelf nadelen van?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee niet echt, maar ik vroeg me dat alleen af
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe kom je aan dat accent dan, als ik vragen mag? Is één van je ouders Amerikaans? Of heb je het jezelf min of meer onbewust aangeleerd? En of je er nadeel van hebt of zult hebben, hangt denk ik vooral af van je opleidings- en beroepskeuze. Het lijkt me lastiger voor jou als je zou kiezen voor iets waarvoor je echt sterk moet zijn in de Nederlandse taal of waarvoor accentloos spreken noodzakelijk is. Nieuwslezer zul je niet worden waarschijnlijk, maar dat geldt natuurlijk voor de meesten van ons. Zo zijn er nog wel een aantal beroepen die niet passend zouden zijn, meer vanwege je wat 'veramerikaanste' geschreven Nederlands dan vanwege een accent trouwens. Maar er blijven genoeg vakgebieden over waarvoor dat niet storend of beperkend is; uiteindelijk hebben we allemaal onze zwakke plekken en onze talenten en is niemand overal precies even goed in. Ga dus vooral iets doen waar je goed in bent. En mocht je heel graag iets willen waarvoor een betere schriftelijke taalvaardigheid of accentloos spreken echt nodig is, dan kun je altijd nog een goede cursus volgen en kijken hoeveel je daarmee wint. Is je Engels wel heel goed trouwens?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja mijn Engels is heel goed, maar mijn Nederlands ook trouwens. Ik denk dat ik mezelf het min of meer onbewust heb aangeleerd. Ik houd namelijk van films en series kijken. Zo heb ik geleerd Engels te spreken. En nee geen van mijn ouders zijn Amerikaans. Ik wil heel graag in de media en/of entertainmentwereld aan de slag gaan. Dat zijn één van mijn doelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Och, het hangt er vanaf wát je wilt doen in de media. Je zult geen goede documentairestem hebben waarschijnlijk en ook geen nieuwslezer worden: daarvoor willen ze iemand die accentloos Nederlands spreekt. Maar als je cameraman wilt worden, programmamaker, regisseur of wat-dan-ook, zijn er nog vele opties natuurlijk. En zoals ik al zei: niemand kan álles: we hebben allemaal onze beperkingen en (on)mogelijkheden. Ik heb een handicap en zit in een rolstoel, en ik kan dus geen brandweerman worden. Maar wel een heleboel andere dingen. Nu zeg je dat je ook in Nederlands heel goed bent, maar ook nu in je reactie lijkt je woordkeus toch die van iemand die niet Nederlands als moedertaal heeft, of in elk geval van iemand die niet heel goed is in (Nederlandse) taal. Dat is nogmaals niet erg (ik ben toevallig goed in taal, maar weer erg slecht in wiskunde), maar ik vraag me dan wél af in hoeverre je accent je enige 'beperking' is. (Of het is heel snel getikt, ik produceer ook op GV nog wel eens kromme zinnen doordat ik eerst een formulering had gekozen die ik later verbeter, maar niet volledig zodat het een samentrekking wordt van twee zinnen). Trouwens: dat je nú een accent hebt, wil nog niet zeggen dat je dat altijd houdt. Misschien kun je met logopedie of een training wel accentloos leren spreken, zeker als Nederlands wél je moedertaal is. Dus als je er graag vanaf wilt, kun je ook proberen daar wat aan te doen. En mocht je bijvoorbeeld wél nieuwslezer willen worden of iets doen waarvoor je accentloos moet spreken: als je Engels wél accentloos is, zou je daar wellicht ook verder mee kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil heel graag een songwriter worden en met de productie betrokken zijn. Ik wil ook een screenplaywriter worden en ook aan de productie van een film werken. Ik denk er ook aan om een blog te beginnen, maar dat weet ik nog niet zeker. Waarschijnlijk ook een productiebedrijf beginnen.

Antwoorden (2)

Je vraag is tweeërlei.
Globaal kan men Amerikaans-Engels, Brits-Engels of Australisch-Engels sprelen. Welke je spreekt mag je natuurlijk zelf weten.
Het tweede gedeelte van je vraag of het normaal danwel geaccepteerd is dat je als "native speaker" Nederlander Nederlands spreekt met een buitenlands accent vind ik aanstellerig klinken, maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou het een zwakte moeten zijn dan?Iedereen heeft wel iets.Accepteren zoals je bent is een appartement iets.

Toegevoegd na 5 dagen:
Waarom zou het een zwakte moeten zijn?Iedereen heeft wel iets.Accepteren zoals je bent is een appart iets.