De streepjescode die je het meest tegenkomt is de standaard EAN-code bestaande uit 13 cijfers. EAN staat voor European Article Numbering. De eerste twee cijfers verwijzen naar het land waar de code is uitgegeven. Dit is echter niet noodzakelijk het land van productie. De volgende vijf verwijzen naar het bedrijf van het product. De vijf daarna zijn het artikelnummer dat het bedrijf zelf bepaalt. Tot slot heb je nog een controlecijfer.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie 2e bronvermelding voor uitleg over de streepjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++

Andere antwoorden (4)

Onder andere land van herkomst en producent.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zijn overigens heel veel vormen van streepjescodes. Er zijn diverse 'lettertypes' in de streepjescodes waarmee je cijfers en letters in streepjes kan vertalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan een voorbeeld geven van de streepjescode van een boek: dat is het 13-cijferige isbn vertaald in die streepjes. Bijvoorbeeld:

978: productgroep boeken
90: Nederlands
01: Uitgeverij Noordhoff
54702: titel Leren Communiceren druk 5
8: controlecijfer

Maar niet iedere streepjescode is op die manier opgebouwd. Het kan net zo goed een nummer zijn om binnen één bedrijf een bepaald artikel te identificeren, waarbij alleen van belang is dat het (binnen dat ene bedrijf) een uniek nummer is, dus dat de zwitserse kaas een ander nummer heeft dan de oordopjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de streepjescode zelf zit niks
maar het is maar net wat ze in de computer programmeren die het de code scant

ze kunnen bijv in die computer aangeven dat code 1563845369574 4.99 euro kost
dus in de code zelf zit niks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
producktnummer