Kan dan echt Niemand(!) me helpen aan de samenstelling van Hooi?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

tja een boer zal dat wel weten
maar hooi is in feite niets anders dan gedroogd gras en wat andersoortige gedroogde planten toch ?

De verhouding en soort gras maak zeker een kwaliteitsverschil dat een boer zeker zal kennen.

wat moet je precies weten dan ?
13 jaar geleden
Hooi bestaat hoofdzakelijk uit gedroogd gras, maar er zitten ook andere planten in die tussen het gras groeien. Hooi wordt gebruikt als voedsel voor de dieren tijdens de winter of in droge perioden als er weinig grasgroei is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hooi is gemaaid gras, wat op het land liggend gedroogd wordt. Het wordt één of twee keer gekeerd, waarna het in balen gebonden wordt. Vroeger werd het met hooivorken opgestapeld in de hooiberg, maar tegenwoordig heb je daar machines voor, en als je zo'n baal opent, valt hij in plakken uit elkaar, waardoor je precies weet, hoeveel hooi je een dier voert.

Sinds zo'n 30 jaar wordt gras niet alleen meer gedroogd, maar ook ingekuild, waardoor het gaat gisten. Er blijven zo meer voedingsmiddelen bewaard in het gras dan als het gedroogd wordt, en de dieren hoeven ook minder water te drinken dan bij een dieet van hooi.(Het zg. kuilgras)

Nadeel, vind ik, is dat de dieren die kuilgras gevoerd krijgen, een beetje zurig ruiken - minder lekker dan hooi-gevoerde dieren....

De samenstelling van het hooi hangt dus af, van waar het gras gegroeid is. Zo zal het hooi van een zwitserse bergweide beslist anders van samenstelling zijn dan dat van een Ierse weide, of dat van de graslanden tussen de startbanen van Schiphol...
Ook het moment van maaien kan de samenstelling veranderen : de eerste maaiing is vaak eind mei, en dan verderop in de zomer nog een 2e en evt. een 3e maaiing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan je precies lezen waaruit hooi bestaat:

http://www.jaboer.nl/content.asp?menuid=1&linkid=3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor de boer weet raad. Er zijn verschillende samenstellingen, dus simpel even op de site kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De samenstelling van hooi kunnen zeer verschillend zijn.
Sommige boeren kweken speciaal gras op hun land, dat ze een aantal keren per jaar maaien en laten drogen voor hooi, in dit geval is hooi gedroogd gras.
In het buitengebied worden ook veel bermen gemaaid en gedroogd voor hooi, dan zitten er behalve gras ook erg veel soorten andere kruiden in, er mag dan echter NOOIT jacobskruiskruid in zitten, omdat deze wilde plant in gedroogde vorm, dodelijk is voor paarden en koeien.Behalve dit nadeel heeft 'natuurlijk bermhooi erg veel voordelen, juist door al die kruiden, waarvan veel soorten geneeskrachtig.
Zoals smal weegbree, brandnetel, herderstasje, madeliefjes, zuring, boerenwormkruid, kweekgras, kaasjeskruid , paardebloem, heelblaadjes, hondsdraf duizendblad en vele anderen.
Ook de grondsoort heeft invloed op deze samenstelling, immers op arme zandgrond, groeien andere kruiden dan op de zware kleigrond.
Het allerbest hooi komt van de alpenweide, hier wordt maar een maal per seizoen gemaaid en bestaat voor een groot deel uit geneeskrachtige en voedzame kruiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boer of internet of de bibliotheek...