Ok, hoe kan het dat als je Nokia mobieltje uitstaat en de batt. is leeg dat dan TOCH het wekkertje afgaat?? heel raar.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Dit kan de Nokia inderdaad weken lang volhouden...

Toen ik de N95 voor de N96 had vervangen bleef het wekkertje in de N95 het inderdaad nog een 2, of 3 weken gewoon doen. Tenminste totdat ik de batterij eruit trok...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kennelijk lopen er dan dan toch meerdere stroomcircuits, je geheugen raakt ook niet leeg he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kempo, het meeste geheugen is tegenwoordig non-volatile, dat heeft geen elektriciteit nodig om informatie vast te houden. Als je de klok en datum bedoelt, die lopen inderdaad wel door, maar dat komt omdat de batterij gewoon nog niet echt leeg is.
Nee, dat is niet zo raar. Je batterij heeft nog genoeg energie om he wekkertje te laten afgaan. Dat kost bijna geen stroom. Bellen is andere koek.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goed antwoord.
Dit is geen toeval! De fabrikant weet dat een betrouwbare wekkerfunctie van groot belang is aangezien vrijwel iedereen tegenwoordig zijn mobiele telefoon gebruikt als wekker. Stel je immers voor dat je te laat op je werk komt omdat je jouw mobieltje was vergeten op te laden.

Om dit soort problemen te voorkomen is bijvoorbeeld jouw telefoon geprogrammeer om een deel van zijn accu-capaciteit te "reserveren" voor de ingebouwde wekkerfunctie. Dit "reservepotje" bevat genoeg energie om jou te wekken.

Eigenlijk kun je dit "reservepotje"vergelijken met een 9V-batterij die je in een ouderwetse wekkerradio kunt stoppen. Deze batterij zorgt ervoor dat de wekker blijft werken wanneer de stroom uitvalt.