Hoe gaat het er aan toe op een HBO opleiding?

Ik ga een deeltijd HBO opleiding volgen, dus moet 1 dag in de week naar school. Nou vroeg ik me af hoe het gaat daar. Hoe krijg je les? Hoe zijn de pauzes? etc. etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Het beste antwoord

Hoi Marisca, datzelfde vroeg ik mij af toen ik 4 jaar geleden begon met een deeltijd HBO opleiding aan de Hogeschool van Amsterdam.

De eerste drie jaar ben ik elke maandag van half 4 tot gemiddeld half tien naar school gegaan. Natuurlijk wisselde de eindtijd per leraar en per week, afhankelijk van de stof.
Wat eten betreft hadden we pauze van 17.20 tot 18.00 uur. Tijdens de lessen werd altijd om de zoveel tijd de gelegenheid gegeven om even te roken of koffie te halen voor de mensen die dat nodig hadden.

Nu moet ik vanaf afgelopen week op zaterdag naar school voor een half jaar. Ik start om 10.00 uur en de dag duurt tot 17.00 uur. De pauze is zo'n 30-40 minuten met ook tussendoor weer de gelegenheid om tijdens de les om de zoveel tijd koffie te halen of te roken.

De lessen zijn klassikaal (meestal niet zulke grote groepen als deeltijdstudent) en ik ervaarde ze altijd als plezierig. Ligt ook aan de reden dat je de opleiding doet natuurlijk.
Ik heb er in ieder geval geen seconde spijt van gehad en zou het zo nog een keer doen.

Hou wel rekening met een hoge studiebelasting in je eigen tijd, want een HBO opleiding moet aan een bepaald aantal studieuren voldoen. Aangezien je 1 dag in de week naar school gaat, betekent dit dat je veel thuis moet studeren. Al viel mij dat in de praktijk erg mee.

Welke opleiding ga je volgen, waar en waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De manier van lesgeven op het HBO kun je vergelijken met hoe het er op de middelbare school aan toe ging. Klassikaal, meestal lessen van een uur of een veelvoud hiervan, met hiertussen een korte pauze.