Een bouwstijl die tegen de art nouveau of Jugendstil aanleunt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vernieuwingsstijl citeert niet meer uit bouwstijlen uit het verleden en leunt tegen de art nouveau of Jugendstil aan. Het is er een eenvoudige versie van, zonder de ruimtelijke beweeglijkheid en uiterlijke krullendecoraties.
De vernieuwing bij Willem Cornelis de Groot (1853-1939, een van de belangrijkste architecten van Friesland) zat vooral in de frisse materiaalkeuze en de decoratieve toepassing daarvan. Kleurige perssteen of verblendsteen, bij representatieve bouwwerken met accenten van kleurig geglazuurde steen, gingen een karakteristiek in zijn oeuvre vormen. Zelfs bij opdrachten voor eenvoudige volkswoningen wist hij deur- en raamopeningen en andere onderdelen te accentueren met sierlijk toegepaste bouwmaterialen van verschillende kleuren.
Amadea