Waarom gooien Amerikaanse B-52 bommenwerpers bommen op Vlieland?

Ze vliegen 8000 km, droppen een stuk of wat oefenbommen (6 stuks) op vliehors,vliegen vervolgens 8000 km terug naar de 'US of A'.
Je zou toch denken dat ze wel wat oefendoelen dichterbij kunnen vinden.

Heb het nog even nagezocht: 'De vliegtuigen zijn opgestegen vanaf de basis Barksdale in de staat Louisiana'

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Het beste antwoord

Dat doen ze puur om te oefenen voor het bombarderen van doelen op lange afstand.
Een B-52 is een intercontinentale langeafstands bommenwerper. De V.S voert deze oefenvluchten uit, omdat de afstand van Louisiana naar Vlieland aardig dicht in de buurt komt van de afstand van Louisiana naar het midden oosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Hier sluit ik me bij aan. De B-52 is ontworpen om over lange afstand vluchten te maken, het vijandelijke luchtruim binnen te vallen en daar dan (nucleaire) bommen af te werpen. Oorspronkelijk had dit de Sovjet-Unie moeten zijn, maar dat neemt niet weg dat de beperkte aantallen van dit type die nog gebruikt worden geregeld zullen worden 'uitgeprobeerd' waarbij ook de bemanningen kunnen trainen op navigatie en operationele aspecten over de langere afstand.

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat ze wat dichterbij opstijgen, waarschijnlijk op een basis in Duitsland.

Toen ze 10 jaar geleden dagelijks op Kosovo vlogen, begonnen ze hun vluchten doorgaans in Italie. Als de vliegtuigen daar vertrokken, werd via telefoon en internet door burgers uit de omgeving naar Servië geseind dat "ze" er weer aankwamen. Niet dat ze daar wisten waar ze precies naar toe gingen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze kwamen uit Amerika, begeleid door tankvliegtuigen...
(Althans volgens het persbericht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval zal het wel onderdeel van de test zijn geweest, om te kijken hoe het is om zo'n eind te vliegen, en of de brandstof inderdaad voldoende is.
Om een potentiele vijand te laten zien dat ze nergens veilig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een totaal ander onderwerp: toch wel cool dat nederland het toelaat dat amerika hier ff langs vliegt om een paar oefenbommen te droppen. Toch een gekke situatie.
Moet je niet aan denken dat de Russen dat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vliehors op Vlieland schijnt Navo oefenterrein te zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu maar hopen dat ze niet een keer een eiland eerder de bommen afwerpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pf Nederlands grondgebied wordt ook met de dag kleiner.