Is "tv-kijken" of "slapen" wel een hobby te noemen?

Als je mensen naar hun hobby's vraagt krijg je namelijk regelmatig die 2 zaken te horen. Ik vind dat persoonlijk geen hobby's, maar hoe denken jullie daarover?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.1K

Het beste antwoord

Nee, vind ik niet. Ik vind pas iets een hobby als je er lichamelijke of geestelijke activiteit mee ontplooit en daarin ontspanning kan vinden. Dus puzzlen, gamen of internetten (geestelijke activiteit) is net zozeer een hobby als sporten, wandelen of spelletjes doen (lichamelijke activiteit).

Tv-kijken of slapen is zeker ter ontspanning, maar geen hobby te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

TV kijken is voor mij puur tijdverdrijf om de avond door te komen. En om uiteindelijk in slaap te vallen...

En dat slapen is voor mij een noodzakelijk iets om van mijn welverdiende nachtrust te genieten...

Toegevoegd na 46 seconden:
O ja...

Ik deel je mening dat dit dus geen hobby's zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie toevoeging: Wilde terug klikken en dat ging ff fout...
Nee, dat zie ik ook niet echt als hobbies, maar ja... er zijn mensen die Films kijken als hobby hebben... En ergens vind ik dat dan weer wel een hobby, maar kan niet uitleggen waar het verschil zit tussen tv-kijken of op hetzelfde kastje een DVD afspelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wilde ik ook zeggen. Er zit verschil tussen alles 'afzappen' en de hele avond voor de buis hangen of bij van ontspanning doelgericht naar een film o.i.d. kijken. Als je hobby bijv. koken is, kan naar kookprogramma's kijken onderdeel van je hobby uitmaken. Dan is tv kijken wel degelijk hobby.
Onder een hobby wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan die men in zijn vrije tijd uitoefent en die men graag doet, meestal met als doel om iets tot stand te brengen.

En ook een liefhebberij of bezigheid ter ontspanning voor in de vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt meestal als grapje gezegd, met name dat slapen een hobby van iemand is. Volgens van Dale is een hobby een ontspannende bezigheid voor in de vrije tijd, dus TV kijken mag je officieel wel een hobby noemen.
Ik vind het beiden geen hobby's. Het getuigt eigenlijk van
luiheid als je deze 2 zaken opvoert als je hobby's.
Het komt in ieder geval zeer ongeinspireerd over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hobby is iets wat je graag en veelvuldig doet in je vrije tijd en kan dus van alles zijn. Als iemand graag en veel tv kijkt, is dat zijn/haar hobby.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder een hobby wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan die men in zijn vrije tijd uitoefent en die men graag doet, meestal met als doel om iets tot stand te brengen.

Hobby's worden uitgeoefend uit interesse en voor het plezier, niet als betaald werk. Voorbeelden zijn het verzamelen van bijvoorbeeld postzegels, het geven van volwassenenonderwijs, of het beoefenen van een bepaalde sport. Het praktiseren van een hobby kan het verwerven van een aanzienlijke vaardigheid, kennis en ervaring hierin tot gevolg hebben. Persoonlijke voldoening staat echter voorop.

Dus TV kijken zou dan wel in de categorie hobby kunnen vallen.

Maar slapen natuurlijk helemaal niet.
Je kunt er niets tot stand mee brengen en je verwerft geen vaardigheden. Je slaapt alleen maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slapen is geen hobby maar een lichamelijke noodzaak en tv kijken zou je als hobby kunnen hebben als je bijvoorbeeld alleen maar naar een soort programma's kijkt bijvoorbeeld kwisprogramma's of alleen naar autoprogramma's maar tv kijken in het algemeen naar alle soorten programma's zie ik niet als een hobby, alleen al omdat iedereen wel eens tv kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind slapen geen hobby, dat is noodzakelijk, en dat doe je dus niet alleen maar voor je ontspanning.
Tv-kijken kan wel een hobby zijn, ik kijk zelf ook regelmatig tv, omdat ik een programma wil zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel mensen hebben het tegenwoordig te druk om nog echt tijd vrij te maken voor een hobby - of ze ervaren het zo.....En eigenlijk vinden ze ook, dat ze te weinig tijd hebben om te slapen of lekker voor de buis te hangen, omdat er altijd nog van alles "moet". Ik denk dat deze mensen dus slapen en tv-kijken als hobby opgeven, als zijnde dingen die ze graag méér zouden willen doen.
En er zijn natuurlijk altijd mensen, die geen zin hebben een direkte vraag te beantwoorden, en die maken er zich met zo'n nietszeggend antwoord van af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, teeveekijken kan nog enigszins als een hobby beschouwd worden als het een bepaalde actieve manier van kijken is, documentaires om iets van te leren dat je interesseerd bijvoorbeeld, of af en toe een goede film zien, maar passief entertainment als tijdverdrijf is voor mij niet echt een hobby ; hooguit een liefhebberij.
Voor slapen geldt eigenlijk hetzelfde. Als dat het enige is dat je in je vrije tijd doet, werk je vermoedelijk veel te hard.

Voor mij is een hobby meer een activiteit die je niet beroepsmatig uitoefent om jezelf te ontwikkelen of bezig te houden. Dat kan een sport zijn, een creatieve activiteit, een leeractiviteit, in ieder geval iets waar je hoofd, lichaam, handen of hersens voor gebruikt. Dus lezen wel, al heeft dat niet heel veel meer impact dan teeveekijken (afhankelijk van wat je kijkt en leest). Maar klussen bijvoorbeeld, kan voor de een een hobby zijn en voor de ander een noodzakelijk kwaad. Net zoals ik nu brei en haak uit pure liefhebberij, terwijl het voor mij oma een onderdeel van haar taken als huisvrouw was, en gen kleintje ook, met 11 kinderen.

Maar niet al te vrije tijd hoeft natuurlijk ook gevuld te worden met hobbies. Af en toe lekker niks doen, luieren, badderen, dutten, kan ook heerlijk EN heel belangrijk zijn.

Er zijn ook mensen, natuurlijk, die helemaal géén hobbies hebben, al kan ik me dat zelf maar moeilijk voorstellen. Die nooit de behoefte hebben iets te maken of te lezen of te leren of te creëren of te schrijven of te bewegen ; gewoon genoegen nemen met hun dagelijkse werkzaamheden en luieren / niksen , zonder ook maar enigszins de behoefte meer uit zichzelf of uit het leven te halen. Soms lijkt me dat heerlijk, mar als ik het twee dagen probeer begint het alweer aan alle kanten ZO te jeuken, dat ik toch neit geloof dat het voor mij is weggelegd. Mijn hoofd en mijn handen vooral willen gewoon meer meer meer. Groei, uitdaging, nieuwe dingen, scheppen, leren.....íets. Alleen maar aan een tafeltje zitten met en kopje koffie bijvoorbeeld KAN ik gewoon NIET, dan word ik knettergek. Ik MOET een boek of een haakwerkje of een puzzeltje of een schrijfblokje, iets om handen hebben. Zelfs mijn toilet heeft meer weg van een kleine dorpsbibliotheek. :lol: