Is het een idee om oude foto's te laten zien van vroeger aan iemand die weet dat hij tussen nu en 3 maand dood gaat ?

Aankomende zondag ga ik naar mijn oom die nog maar 66 jaar is en niet meer te redden is .De artsen hebben te kennen gegeven dat hij tussen nu en 3 maand zal overlijden aan kanker die inmiddels door z'n hele lichaam zit. Hij is gesloten , heeft geen kinderen en is nooit getrouwd geweest.
Heeft er iemand tips ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

Als het kaarsje bijna opgebrand is, en je gaat bij hem bezoek, dan valt er een heel groot scala aan gespreksonderwerpen af : morgen, vakantie, kerstvieren, kortom : alles, wat ook maar enigszins met de toekomst te maken heeft.
Mijn ervaring met oudere mensen zonder (veel) toekomst is, dat juist het verleden, toen ze nog sterk, fit en vol levenskracht zaten, een onuitputtelijke bron van verhalen is.
Misschien zal hij uit zichzelf allerlei herinneringen gaan ophalen, maar misschien is het uit je tas halen van de foto's het zetje dat hij als gesloten mens nodig heeft.

Ik vind het heel dapper van je, dat je hem gaat opzoeken, en ik weet zeker, dat een man zonder vrouw/kinderen/gezin het enorm zal waarderen, als een nichtje bij hem wil zijn voor een paar uurtjes.

Onderwerpen waar iemand vaak met heel veel plezier over vertelt zijn bijv. streken, die op school uitgehaald zijn, of uit de jonge kinderjaren : weglopen, in bomen klimmen en er niet meer uitdurven, snoepjes jatten uit de buurtwinkel, de eerste kat/hond/konijn - als je zelf nu al een beetje over je eigen kindertijd/jeugd+schooljaren nadenkt, kan je zelf al wat verhaaltjes bedenken, die hem kunnen inspireren tot zíjn verhalen.

En misschien wacht hij ook wel héél erg op een kans om zijn verdriet en frustratie te kunnen uiten over de uitslag van zijn onderzoek, en zijn opstandigheid dat het opeens zo uitzichtloos geworden is. En als je het op kunt brengen daarnaar te luisteren en hem daartoe alle mogelijkheden en tijd biedt, doe je een enorm goede daad.

Ik vind het , nogmaals, geweldig van je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het kan best ontspannend en leuk zijn, om aan de hand van oude foto's herinneringen op te halen. daar is helemaal niks mis mee. gewoon meenemen die foto's en je zult vanzelf zien, hoe je oom er op reageert.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je !
Ga met hem praten, neem de foto's mee maar pak ze er pas bij als jij denkt dat hij het leuk vind.
Kom er niet direct mee opdraven.
Hou het gewoon gezellig en hij geeft wel aan waar hij over wil praten/of niet
Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je !
Het kan heftig zijn, of ontspannend werken. Je zou je oom natuurlijk van tevoren even kunnen opbellen of hij het aan zou kunnen.

Een andere tip heb ik helaas niet, sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt hem dat zelf het beste vragen. Lijkt mij de beste optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan mij heel goed indenken/voorstellen wat jouw oom nu voelt. Hij zal het zeker waarderen als jij langs komt babbelen, maar je moet geen foto's meenemen van jouw vakantie of jouw kinderen. Het moeten dus wel foto's zijn die betrekking hebben op zijn verleden of familie.
Goed dat je het aandurft. Ik haal met mijn wederhelft - tot beider vermaak - juist veel verhalen uit het verleden op