van wie is de zuidpool?

Ik ben benieuwd van wie de zuidpool is en wie bepaald wat daar gebeurd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5.3K

Het beste antwoord

Van niemand:

Antarctica, een continent dat aan niemand toebehoort en dat gewijd is aan de wetenschap en de vrede
Antarctica is het enige continent dat niet werd ingedeeld in verschillende landen. Het behoort toe aan geen enkele natie. De oceaanbodem en de
ruimte hebben ditzelfde bijzondere statuut. Antarctica is dus eigendom van de hele mensheid (gewijd aan de vrede) en van de wetenschappelijke
gemeenschap in het bijzonder (gewijd aan de wetenschap). http://www.pass.be/cmsmedia/nl/persmap_antarctica.pdf?uri=42ceaff80faefa68010fe78b13710194
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Antarctica is beschermd internationaal gebied verklaard.
Dat neemt niet weg dat er landen zijn die grote stukken claimen.
Omdat er ook grondstoffen in de bodem zitten ...zullen die claims niet ophouden.
Sommige landen gaan sportief om met hun claims ,maar bij andere (waaronder argentinië ) zijn ze op het randje van militaire betwisting.
De vóóreilanden van Antarctica zijn wel in handen van een paar landen : bijv Zuid-Georgië (UK) ,Bouvet Eiland (Noorwegen) , Kerguelen (Frankrijk)
Verder is het vasteland wel verdeeld in zones ,waar bepaalde landen een beperkte vorm van zeggenschap over hebben. (Rusland-VS-Argentinië ,Noorwegen bijv.) hebben zo een zone.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ziehier twee linken:
1.statuut Antarctica
2.Claims op Antactica

Toegevoegd na 19 minuten:
De beperkte zeggenschap betreft uitsluitend wetenschappelijk onderzoek (maar dat is een gevaarlijk criterium .... zie precedenten:Japan vangt zogezegd ook alleen walvissen voor wetenschappelijk onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eersten die op Antarctica aan land gingen, waren de Fransen. In 1837 voer kapitein Jules Dumont d’ Urville van de Franse Marine met orders van koning Louis-Philipe naar het zuiden met twee schepen. Hij heeft twee keer geprobeerd om Antarctica te bereiken; een keer kwam hij vast te zitten in het ijs bij het Antarctisch Schiereiland, maar de tweede keer was het raak. Nadat hij een jaar in de Grote Oceaan gedwaald had, voer hij vanaf Tasmanië naar Antarctica. Hij ontdekte een stuk land dat hij Terre Adélie noemde, naar zijn vrouw. Tegenwoordig bestaat dit stuk land nog steeds: het heet Adélie land, een kleine taartpunt in Antarctica dat bezit is van Frankrijk.

het zuidpoolgebied was na zijn ontdekking niet veel in de belangstelling. Net als de Noordpool kreeg zij politiek pas aandacht rond 1950. Het was voor ruim de helft in kaart gebracht en de vraag ontstond van wie het continent nou eigenlijk was. Ook de koude oorlog raakte Antarctica; de Russen en Amerikanen leidden geheime legereenheden naar strategische posities op de rand van het continent onder het mom van wetenschappelijke expedities en onderzoeksstations. Er werd ruzie gemaakt om het Antarctisch Schiereiland waar drie landen, Chili, Argentinië en Groot-Brittannië, aanspraak op maakten en om de Falkland Eilanden waar Argentinië en Groot-Brittannië ruzie om maakten. In 1982 was daar zelfs de Falkland-oorlog die werd gewonnen door Groot-Brittannië. Er is ook een soort van ‘landenindeling’ gemaakt van Antarctica

Al ruim 30 jaar geleden is er door 12 landen het ‘Antarctisch verdrag’ ondertekend, waarin staat dat het gebied als wetenschappelijk reservaat met rust moet worden gelaten en er geen militaire activiteiten op dit continent mogen plaatsvinden. Het in 1998 toegevoegde milieuprotocol maakt het ook nog onmogelijk om delfstoffen te exploiteren.

voor zolang dat nog zo blijft weet ik niet.
ik weet wel zeker dat er landen zat zijn die daar grondstoffen willen hebben.
zo gaat het namelijk ook met de visserij.
er zijn grenzen opgesteld om ervoor te zorgen dat vissen in bepaalde gebieden niet gevangen mogen worden. . . maar de japanners hebben daar "schijt" aan. . dus echt vertrouwen heb ik niet dat het nog lang zo blijft