Hoe voorkom je uitglijden tijdens het fietsen?

Het is buiten heel erg glad, vooral op de fietspaden omdat daar vaak niet gestrooid wordt. Langzaam fietsen en het openbaar vervoer nemen is geen optie. Want als je langzaam fiets glij je nog steeds uit. Te voet is veel te ver.

Toegevoegd na 6 minuten:
Heb bijvoorbeeld ooit meegemaakt de ik recht vooruit fietste, langzaam, en dat toen mijn band gewoon opeens onder mijzelf uitgleed naar een kant. Dus mijn band gleed weg, maar ik bleef in het midden. Net alsof je een tafelkleed van een tafel trekt, en het spul erop blijft, maar dan was het tafelkleed zeg maar mijn banden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Probeerde toen overeind te komen, maar dat was vrij moeilijk, omdat toen ik op probeerde te staan, ik gewoon weggleed, en toen ik eenmaal stond ik mijn fiets niet meer overreind kreeg door de gladheid :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (7)

rustig remmen en voorzichtig wegfietsen
voor meer tips zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Langzaam fietsen door de bochten. En verder veel oefenen met fietsen op gladde stukken. Dan kun je steeds beter voorkomen dat je valt, doordat je beter leert tegen te sturen. Als je denkt te vallen kun je ook beide benen op de grond zetten, zodat je minder makkelijk valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ontspannen fietsen.
net doen alsof er niks geen gladdigheid is.
je zult zien dat het zo makkelijker gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorzichtig en alert blijven. Goed kijken ook naar gladde plekken ook. Echt een apparaat of iets is er niet echt geloof ik. Mss winterfietsbanden? dat die bestaan... maar verder gewoon oppassen. Iets eerder weggaan dan maar, niet leuk, ik weet.. maar dat zou je kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rem niet te hard, want dan ga je zeker (uit)glijden.
Pas je snelheid aan,
Niet te hard op de trappers trappen,
Goed tegensturen,
Denk je dat het op een korte stuk glad is, even niet trappen, maar concentreren op het sturen en aanpassen van de snelheid voordat je het gladde stuk op gaat.

Evt, valbescherming dragen voor als het toch mis mocht gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er waren gister nog enkele tips op televisie om het vallen tegen te gaan.
* Je banden iets leeg laten lopen zodat je meer grip krijgt op de weg
* Je zadel wat lager zetten zodat je je voeten aan beiden zijden plat op de grond kunt zetten voor meer evenwicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ervan af hoe glad het is. Is het één grote ijsbaan dan ga je sowieso onderuit. Valt het wel redelijk mee en heb je nog wat grip, dan moet je langzaam fietsen (stel dat je onderuit gaat dan valt de schade nog mee) als je moet remmen doe dat dan heel rustig (remmen zeg maar voor 20% gebruiken) en het is ook belangrijk dat je rechtuit blijft fietsen. Probeer zo weinig mogelijk te sturen want dan kan je omvallen. Is er een bocht rem dan ver van te voren al af en probeer de bocht zo wijd mogelijk te nemen