Een mopshond of een Franse bulldog, wat moet ik kiezen. (moet)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.3K

Het beste antwoord

Persoonlijk lijkt mij een mopshondje lastiger om te houden. Ze hebben gevoelige ogen, lopen snel risico ze te beschadigen, en het nare vind ik dat ze zo snurken, ze hebben het ook vaak benauwd door die korte neus waardoor de luchtwegen worden gehinderd. Ook de neus rimpel, de huidplooi die over de neus valt, is een echte broeiplaats voor bacteriën in het verzamelde huidsmeer. Je moet dus regelmatig controleren en schoonmaken met een lotiondoekje of gaasje met olie of eerst inweken met vaseline en daarna schoon deppen.Ze hebben ook vaak slijm of vuil in hun ogen zitten, dit moet je ook steeds schoonwassen met afgekoeld gekookt water.
Ze hebben ook een rommelig gebit met scheve tanden en vaak niet compleet. Dit moet je ook goed verzorgen door kauwbotten te geven en evtl. te poetsen, maar ook weer geen harde kauwbotten te eten geven, want de tanden kunnen los gaan zitten, vooral in de onderkaak omdat deze nogal ondiep is. Daarom mag je ook niet hard trekken als hij bijv. een trektouw vast heeft, laat hem dan trekken. Ook de oren moeten regelmatig gecontroleerd worden, omdat ze vaak problemen hebben met de afvoer van oorsmeer door de anders ontwikkelde kaakspieren.

De Franse buldog moet je ook wel regelmatig de plooien in de snuit uitwrijven en insmeren. Een scheur of zeer droge huid is zeer pijnlijk voor zo`n hondje. Ook de oren regelmatig nakijken of ze niet te vuil zijn. Ze knorren ook maar met name tijdens het slapen en bij inspanning en dit doen ze niet allemaal. Ze hebben ook vaak last van widerigheid, dit is meestal een kwestie van uitproberen bij welk voer ze dit niet of minder hebben. Het is een echte mensenvriend, over het algemeen, passen zich snel aan.
Bij bejaarden zijn ze rustig en bij kinderen doen ze graag mee met onstuimige spelletjes. Hij heeft wel een zachte maar consequente opvoeding nodig. Stemverheffing is vaak al genoeg om te corrigeren, want hoe moedig ze ook zijn, ze zijn ook gevoelig en kunnen zelfs jaloers zijn als de baas ergens anders aandacht voor heeft. Houd er dus rekening mee dat je veel tijd aan hem kwijt zal zijn, want hij is een echt gezelschapsdier en wil niet graag alleen zijn. hij hobbelt achter iedereen aan en doet alles om aan de verwachtingen van zijn baas te voldoen. Alleen als het erg warm is zal hij zich instinktief rustiger houden, want daar kunnen ze niet tegen, je zult daar ook rekening mee moeten houden door ze niet te laten oververhitten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt top, dit zijn de antwoorden waar een mens wat aan heeft. Ik proef een voorkeur naar een fransen bulldog.
Gelukkig maar want daar ging voorkeur ook naar uit.

Andere antwoorden (2)

Ik zou voor een Franse Bulldog gaan. Maar dat is puur persoonlijk. Mopshondjes zijn mij iets te klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niemand voor jou beslissen.
Heb je je al verdiept in de verschillen tussen beide soorten?

http://www.commedia-mopshond.nl/
http://www.hbc-fransebulldog.nl/index.php?lid=1