Hoe maak je een polemiek en wat is het precies?

Ik moet een polemiek maken, alleen ik heb geen idee wat het is en hoe het moet. Heeft iemand al eens een polemiek gemaakt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
11.4K
Amadea
8 jaar geleden
Andersom lijkt mij handiger: eerst weten wat het is en dan erachter komen hoe je het maakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja inderdaad. Maar ik weet het allebei niet. Ik weet alleen dat het lijkt op een betoog, en uiteraard weet ik wel wat een betoog is.
Erna55
8 jaar geleden
Welke leraar gaf je deze opdracht ?
( daar zit een aanwijzing in ) .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In je eentje kan je geen polemiek maken. Althans je kan er alleen fingeren. Je hebt een tegenstander nodig. https://nl.wikipedia.org/wiki/Polemiek
Erna55
8 jaar geleden
Hoe zou je daar nou zelfstandig achter kunnen komen ......
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de aanwijzing is; is het voor school? Ja, het is inderdaad voor school. Ik zit, sorry dat ik dat niet heb gezegd, in VWO4 en moet dus als opdracht een polemiek maken. Ik moet het in een groepje maken, we hebben geen uitleg er over gehad. We moesten voor en tegen argumenten vinden en daar een polemiek van maken.
Ik heb het al geprobeerd op te zoeken, maar verder dan de wikipedia pagina kom ik niet echt. Er zijn niet echt veel voorbeeld polemieken, of een uitleg op internet of zo iets dergelijks.
Welke leraar de opdracht gaf, ga ik natuurlijk niet zeggen.
Amadea
8 jaar geleden
Je hoeft uiteraard geen naam van de docent te noemen, maar de vermelding van het lesvak waarvoor je deze opdracht kreeg is wél van belang. Gaat het om Nederlands, of Maatschappijleer, of Godsdienst?
Erna55
8 jaar geleden
Wikepedia polemiek :
Een polemiek (van het Griekse woord πόλεμέω póleméo, dat oorlog voeren betekent) is een openlijk gevoerde pennenstrijd, die zich vaak afspeelt tussen vakgenoten. Polemieken komen voort uit conflicterende standpunten die opponenten betogen. Een polemiek kan zich manifesteren in elkaar opvolgende artikelen . Hmmm. VWO 4 zeg je ?
ronron1212
8 jaar geleden
mrluz voor welk vak bedoeld Erna55
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat om Nederlands. En uit dat wikipedia verhaaltje kan ik niet halen hoe het moet. Erna55 als u het er wel uit kan halen, zou ik het maar al te graag horen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212, bedankt voor de tip!
Erna55
8 jaar geleden
..conflicterende standpunten die opponenten betogen.
...in elkaar opvolgende artikelen.

Antwoorden (1)

Een polemiek is een schriftelijke bestrijding van standpunten door twee of meer auteurs die zulke duidelijke verschillen van opvatting huldigen dat ze elkaar in een pennenstrijd fel aanvallen.
De polemiek kan op elk gebied van de cultuur betrekking hebben, maar de bekendste polemieken zijn gevoerd op het gebied van de godsdienst, politiek en kunst. Vooral in de literaire polemiek blijkt de overtuigingskracht van de deelnemers vaak eerder uit de stijl, die inventief en meeslepend kan zijn, dan uit de gebruikte argumenten. Polemieken kunnen gevoerd worden om de tegenstander(s) tot een ander standpunt over te halen, maar ze kunnen evenzeer tot doel hebben een getuigenis te zijn van een eigen, afwijkend inzicht.

Je gaat dus samen met een klasgenoot een onderwerp bedenken waar jullie tegenstrijdige meningen over hebben. En daar ga je een soort geschreven chat van maken, waarbij de een de ander aanvalt op die mening.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja mooi antwoord Amadea, plus. Zoals ook hier wordt een polemiek soms in scene gezet om de aandacht op een bepaald onderwerp te vestigen. sec genomen hoort uitsluitend de kracht van de argumenten te leiden tot een conclusie, maar omdat een polemiek veelal gaat over emotionele onderwerpen voert helaas het onderbuikgevoel vaak de boventoon.
Het is dus ook prima als jullie afspreken dat jullie allebei een bepaald aspect van iets belichten en ' op papier uitvechten' wat nu het belangrijkste is. De oorsprong van het woord polemiek is immers het Griekse woord polemos = oorlog.