Ongeveer 20% van je lichaamsgewicht. Dan heb ik het wel over een gezond gewicht en is het dus niet zo dat mensen met overgewicht zwaardere hersenen hebben.

Iemand die 50 kilo weegt, heeft hersenen van ongeveer 1 kilo.

Toegevoegd na 51 seconden:
Bij volwassenen is dat meestal tussen de 1 en 1,5 kilo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Min. Een mens weegt makkelijk 80 kilo. 20% daarvan is 16 kilo.
Op school hebben we geleerd dat je hersenen tussen de 1350 en 1500 gram wegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier een interessant stukje over Einstein's hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog geen 2% van je lichaamsgewicht, dat is in de praktijk zo'n 1 tot 1,5 kilogram.

https://www.braingymmer.com/nl/blog/zeven-brein-feiten/
Het menselijke brein vertegenwoordigt 2% van ons lichaamsgewicht, maar het vebruikt ongeveer 20% van onze totale energie per dag. Dit betekent dat het menselijke brein verantwoordelijk is voor het verbranden van ruwweg 20% van onze totale calorie-inname, dat is een verbazingwekkend getal!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijke_hersenen
Het hersenvocht circuleert tussen de lagen van de hersenvliezen en door holtes in de hersenen die we ventrikels noemen. Chemisch is het belangrijk voor het metabolisme en mechanisch is het belangrijk als schokdemper. De hersenen wegen ongeveer 1 tot 1,5 kilo. De massa en dichtheid van de hersenen zijn zo hoog dat de hersenen onder hun eigen gewicht in elkaar zakken als ze niet worden gesteund.