hoe komt koekoek uit een koekoeksklok??

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel het geluid koekoek niet het vugeltjen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

Er zitten twee blaasbalgjes in die twee fluitjes aanblazen en die gaan kort na elkaar af.

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze blaasbalgjes worden door een soort krukasje aangedreven die ook het vogeltje beweegt.
Ik heb dit soort klokken wel eens gerepareerd.
Ik heb bewondering voor de vindingrijkheid en de uitgekiende opbouw van deze klokken.
Het lijkt allemaal zo simpel maar het gewicht op de balgjes, de spanning in het balgje , de exacte vorm van de fluitjes , het steekt heel nauw, maar werkt soms honderden jaren.

Toegevoegd na 15 minuten:
De twee fluitjes zijn verschillend , de eerste is het hoogst
Het klinkt als KOE koek, maar die K komt door de stijgtijd in de fluitjes, er wordt dus in wezen geen echte K. klank gevormd,het fluitje start eerst met een aanblaasgeluid en dat gaat over in een toon, daarna doet het tweede balgje hetzelfde. na het aandrijven van de balgjes is er weer voldoende energie om de vogel binnen te halen en het deurtje te sluiten.
Het is een zeer kritisch mechaniekje.
Lekke balgjes laten zich het beste met radeerpapier (partronen voor kleding) restaureren.
Dat is een van de weinige materialen met de juiste consistentie, De balgjes zijn meestal oorspronkelijk van een soort dun perkament gemaakt. Daar is echter slecht of niet aan te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hij staat op een ijzeren staaf die een paar keer naar voren schuift wanneer de klok een uur rond is gegaan. Ook gaan dan de deurtjes van de klok open. Anders hebben we een geplet koekoekje...