Luizen waarvan of waarop? Luizen in je haar kun je doden met een speciale shampoo die je bij de drogist haalt. met een speciale luizenkam kun je de luizen dan wegkammen.
Luizen bij je huisdier haal je weg door een speciaal middeltje bij de dierenwinkel. Luizen in je huis, kleding of in je bed: alles goed schoonmaken, alles uitwassen en een anti-luizenspray gebruiken in je hele huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht het om luizen op planten gaan: een scheut spiritus en wat groene zeep in een sproeiflacon, aanvullen met veel water, en sproeien maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nat-kam methode
De nat-kam-methode is een goedkope en kind-vriendelijke alternatieve behandeling. Je hebt enkel shampoo en conditioner nodig.Je kan er zelfs neten mee uitkammen.

Wat heb je nodig?
gewone shampoo, conditioner (= crémespoeling, balsem), gewone kam, luizenkam (zeer fijne), lauw water, washandje, wit keukenpapier, handdoeken.
Methode:
• was het haar met gewone shampoo,
• breng zeer veel conditioner in het haar (enkele minuten laten inweken),
• kam de knopen uit het haar met een gewone kam,
• kam het haar van achter naar voor met een luizenkam tegen de schedelhuid aan (hoofd voorover). Kindjes zitten dan op de knietjes. Start bij het ene oor en schuif na elke kambeweging op naar het andere oor, van links naar rechts en van rechts naar links,
• na elke kambeweging veeg je de luizenkam af aan een (witte) papieren servet of keukenrol, en controleer je op luizen
• het haar uitspoelen en zeer nat laten,
• kam het haar met een gewone kam naar achter,
• kam nu met de luizenkam van voor naar achter (het kind zit nu rechtop).
Start bij het ene oor en schuif na elke kambeweging op naar het andere oor. In totaal dien je minstens een kwartier te kammen. Na de kambeurt leg je de kam in een ontsmettingsmiddel (alcohol...) om hem te reinigen,

• deze behandeling herhaal je vier maal gedurende twee weken: d.w.z. om de drie-vier dagen. Na twee weken moet je luizen- en netenvrij zijn.

verdere tips
• Maak kammen en borstels schoon in warm water.
• Was mutsen, sjaals, haarbanden, beddengoed (vooral kussenslopen) in warm water (5O°-60°). Een andere oplossing is deze stukken textiel gedurende één week niet gebruiken. Na deze periode mag je gerust zijn dat alle mogelijke 'bewoners' dood zijn.
• Hetzelfde geldt ook voor de inhoud van verkleedkoffers, knuffels ....
• Blijf gedurende 14 dagen meerdere keren per week de haren uitkammen met een luizenkam. Zeker bij kinderen die extra gevoelig zijn wordt dit sterk aangeraden.
• Controleer nadien wekelijks het hoofd op een nieuwe besmetting met de nat-kam-methode.