Wat zijn de ontwikkelingen in Tibet?

Voor de olympische spelen was er veel ophef rond het conflict tussen China en Tibet en leek de situatie te escaleren, maar daar hoor je nu nog weinig van.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

Ze zijn nog steeds aan het vechten.
Maar rond de spelen merk je er meer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals vele conflicten is dit conflict in de belangstelling komen te staan door een groot evenement (in dit geval de Olympische Spelen in China). Nu de OS voorbij zijn is de grote hausse aan belangstelling, protesten etc. weer afgenomen. Dit betekent overigens niet dat de situatie in Tibet is veranderd. Deze situatie is eigenlijk nog steeds hetzelfde als voor de grote belangstelling vorig jaar.

Even een paar recente nieuwsfeiten:

- vanaf 5 april zijn de grenzen van Tibet door China weer opengesteld voor toeristen.
- op 30 maart is bekend geworden dat de computers van de Daila Lama zijn bespioneerd
- op 5 juni ontvangt de tweede kamer de Daila Lama
- China oefent druk uit op Nederland ivm dat bezoek. Ze moeten het bezoek zo beperkt mogelijk houden anders volgen er sancties.

Zoals je merkt sluimert het conflict dus nog steeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niets hoort, betekent dat niet dat er niets gebeurt. Na de tweede Golfoorlog (die van 1990 dus) hebben Engeland en Amerika zeker 10 jaar lang bombardementen uitgevoerd in de Irak/Koerdische grensstreek. In sommige kranten was dat een klein berichtje waard op pagina 7, typisch iets waar je overheen keek. In Irak zal het vast op het nieuws zijn geweest, maar dan wordt hier gelijk geroepen "allemaal propaganda daar", want dat is (helaas) ons eigenbelang.

Ook rond China is de berichtgeving zo gekleurd. We zijn per definitie voor Taiwan en voor Tibet, hoewel de geschiedenis, zeker bij Taiwan, dat helemaal niet logisch verklaart.

Dat jij dacht dat de situatie zou escaleren, is omdat je er plots zoveel over leest. Maar het is al heel lang "feest" in Tibet, en ik zie geen signalen dat het nu erger of minder erg is dan hiervoor.

Let wel: ik ben niet per se voor China, of voor Tibet, of voor Irak. Ik ben wel altijd kritisch over onze berichtgeving alhier, want mijn ervaring is dat die de werkelijkheid laat zien in een smaak die ons goed bevalt. Of de werkelijkheid maar gewoon niet verteld, want half Afrika is in een ingewikkelde, langdurige stammenoorlog verwikkeld, die deels is ontstaan door onze koloniale bemoeizucht aldaar, maar zolang het niet dagelijks in de krant staat, denken we hier dat Afrika een mooi vakantie-continent is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De volksrepubliek China is nu bepaald kampioen een evenknie van CNN. Dus geen informatie is de beste keuze voor hun. Wel wat meer represailles . China beseft dat de VS en Europa hen nodig heeft voor de heropleving van de economie met hun gestadige groeie van ongeveer 6%. Dus zij handhaven een"imperialistische" politiek en dat zal niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ontwikkelingen in Tibet zijn dat de bezetting en de etnische zuiveringen onverminderd voortduren.