Maakloon is de grootste factor, alsmede het systeem:
ontwerp, transport, marketing, winst van producent, agent, winkelier etc. Deze factoren tellen even zwaar bij een 'groot' als bij een 'klein' kledingstuk.
Je noemt Prenatal, en een ander noemde de Hema, maar heb je al eens gekeken bij H&M ? Zelfs ik, die veertig jaar in de confectie zit, verbaas me vaak over de prijs/kwaliteitsverhouding én de leukheid van hun collectie, óók voor babies.
Je mag er natuurlijk niet bij stil staan hoe die artikelen in die winkel terecht komen, want deze grote goedkope ketens werken ook niet voor niets, en het feit dat het dan goedkoop is, is voornamelijk te danken aan het feit dat de mensen die het moeten maken er ook goedkoop mee wegkomen, i.e. ze worden vaak uitgebuit, lichamelijk overbelast, monddood gemaakt en geestelijk mishandeld, terwijl er ook heel vaak sprake is van kinderarbeid!!
Natuurlijk is het een kwestie van budget, maar ik kijk altijd éérst in het label. Niet alleen om de samenstelling en wasvoorschrift te zien, maar zéker ook om vast te stellen waar het geproduceerd is, en landen als China, India, Bangladesh, Philipijnen, Korea, Myanmar en Pakistan zijn al bij voorbaat verdacht omdat ik praktijken daar met eigen ogen heb aanschouwd en weet hoe daar regels (zeker mbt kinderarbeid) met voeten getreden worden.