Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het downloaden van DVD's, fims, TV series enz. Legaal of Illegaal in Belgie?

(Ik hoor dat het downloaden in Nederland Legaal is en het Uploaden Illegaal, maar ik zou willen weten hoe dit zit voor Belgie)

Toegevoegd na 42 minuten:
Op de webiste van BAF (Belgian Anti-piracy Federation) vond ik als verboden volgende:

"het downloaden van muziekopnamen, films en games die worden verspreid zonder toestemming van de rechthebbenden "

Hoe of wanneer kan ik als particulier weten dat iets met of zonder toestemming van de rechthebbenden op het internet word aangeboden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
709

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is legaal, net als in Nederland. Aanbieden en uploaden is illegaal, maar downloaden is legaal. Alleen is het in België veel minder een gevaar (zal ik maar zeggen) omdat de bekabelingsgraad veel lager is dan in Nederland en je hebt nog zo veel abonnementen die een limiet kennen, dat downloaden (en uploaden) in België veel minder gebeurt. Kijk je op U****t dan zie je dat België niet meedoet in het aanbod.

Maar nogmaals downloaden is legaal. NOG STEEDS.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat BAF zegt "het downloaden van muziekopnamen, films en games die worden verspreid zonder toestemming van de rechthebbenden" is wel waar maar ook erg misleidend. Ze vertellen er niet bij dat je de toestemming al hebt; zolang je voor eigen gebruik download geeft diezelfde auteurswet (zowel nl als be) je namelijk de toestemming.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding