Daar zijn de nodige theorieën over (geweest) een aantal mensen is ook serieus onderzocht, er is echter geen sluitende dader uit naar voren gekomen. Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat het een zekere magazijnmedewerker was genaamd 'Van Maaren'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn nooit voldoende bewijzen gevonden waaruit blijkt dat het Van Maaren zou zijn geweest, zie bijvoorbeeld het wikipedia artikel waarnaar ik bij mijn antwoord verwijs. Wat je hier beweert is dan ook niet erg waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant artikel; vooral die laatste zin...
'Het NIOD concludeert dat zonder nieuwe gegevens de juiste toedracht van het verraad niet meer gereconstrueerd zal kunnen worden'
Van Maaren is dus 1 van de verdachten, dat maakt hem inderdaad niet de hoofdschuldige....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, verdachte, zonder bewijzen, dat betekent mijns inziens toch echt dat je hem niet tot de schuldigen mag rekenen, tenzij nieuwe inzichten alsnog kunnen helpen om het onomstotelijk aan te tonen.
Het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) heeft naar aanleiding van de publicaties van Müller (1998) en Lee (2002) opnieuw onderzoek verricht naar het verraad van Anne Frank en de overige bewoners van het achterhuis. Het NIOD concludeerde dat geen van de drie verdachten voor de verradersrol in aanmerking komt.

Naar Willem van Maaren is tot twee keer toe onderzoek gedaan, zij het in 1947-1948 niet heel deugdelijk. Bij het heropende onderzoek in 1963-1964 is er geen enkel nader bewijs voor het verraad bijgekomen en is de gerechtelijke vervolging terecht gestaakt, zo stelt het NIOD.

Voor Lena Hartog-van Bladeren vindt het NIOD geen positief bewijs dat zij wist dat er Joden ondergedoken waren in het achterhuis van Prinsengracht 263. Daarnaast is het motief dat zij bang was voor het lot van haar man, die daar in het magazijn werkte, niet overtuigend. Waarom zou hij die fatale dag niet zijn thuisgebleven, want nu liep hij de kans ook zelf gearresteerd te worden. De link naar het onzekere lot van haar zoon is eigenaardig. Deze zat vrijwillig op zee bij de Kriegsmarine en natuurlijk zal zijn moeder ongerust over hem zijn geweest, maar hij kwam pas om in mei 1945 en zijn dood werd zeven jaar na de oorlog officieel bekend gemaakt.

Wat betreft Tonny Ahlers als verrader en chanteur merkt het NIOD op dat Ahlers inderdaad voor de SD heeft gewerkt. Na de oorlog is hij niet veroordeeld voor verraad of wat dan ook, hoewel hem wel een aantal rechten (bijvoorbeeld het actief en passief kiesrecht) werden ontnomen, zoals ook bij Van Maaren in eerste instantie het geval was. Uit alles blijkt dat hij weliswaar niet altijd aan de juiste kant van de wet leefde, maar dat hij vooral opviel door zijn opschepperij en onbetrouwbaarheid. Omdat hij, naast zijn eigen familie, de voornaamste bron van Lee's stelling is, valt of staat de beschuldiging aan Ahlers met zijn betrouwbaarheid. Omdat die uiterst gering is, vervalt de beschuldiging.

Het NIOD concludeert dat zonder nieuwe gegevens de juiste toedracht van het verraad niet meer gereconstrueerd zal kunnen worden.
14 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat er in het huis waar ze onder gedoken zat ingebroken was.
De daders waren gepakt, maar die hadden aan de schaduwen gezien dat er meer mensen boven waren.
Wegens strafvermindering hebben ze dat verteld, en toen zijn ze daar gaan zoeken.
En is ze daar gevonden.