mallemoer komt van een moer die dusdanig kapot is dat ie doordraait. Omdat ie doordraaid is het bijna onmogelijk om deze vaster of losser te krijgen. Doorgedraaid kan ook gek betekenen. Zo wordt mal ook gebruikt voor gek (maar dan op een lollige manier). Mal is tevens een soort gietvorm maar dat even terzijde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een mallemoer kan gebruikt worden in de uitdrukking "het kan me geen moer schelen".

Daarnaast is een mallemoer ook wel een bliksem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar z'n mallemoer: (van mal ('zot') en moer ('moeder'); mallemoer betekende eigenlijk 'een al te bezorgde moeder'),
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"naar z'n mallemoer," kan betekenen ,het is kapot-stuk.
Loop naar de mallemoer,kan betekenen ,donder op.Ook word gezegd : loop naar de bliksem,wat weer hetzelfde betekend als:loop naar de malle moer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mallemoer is een verbastering van malle moeder.
Vaak wordt deze term nog gebruikt in de kop van noordholland, in hoofdzaak om iemand duidelijk te maken dat hij op moet donderen.