geen overbodige franje

Toegevoegd na 3 minuten:
het komt uit het gedicht "andrea de satro" van robert browning (less is more)

http://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_del_Sarto_(poem)

http://en.wikipedia.org/wiki/Less_is_more
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet overdrijven. Bijv. minder make-up is mooier dan meer make-up.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je eet iedere dag 15 appels op, dan komen ze op den duur je strot uit.
Je gaat over op een appel per dag, neem er de tijd voor, was hem eerst even af, kijk er goed naar en eet langzaam en met smaak deze ene appel op.
Dan is minder meer.
Je eet er 14 per dag minder, maar het genot en de smaak van slechts die ene appel is veel intenser dan al die 15 appels op eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze uitspraak gebruiken we vooral in allerlei vormen van kunst, of het nu toneel is, zang, dans, film, schilderen, noem maar op. Vooral amateurs hebben nogal eens de neiging het er veel te dik bovenop te leggen en te over-acten, overdrijven, of teveel trucjes tegelijk te willen laten zien of teveel uit de kast te willen halen.

Terwijl een stuk veel beter overkomt als het ingetogen, sober, klein, voorzichtig of persoonlijk wordt gedaan / gemaakt / gespeeld / gezongen. De zegginskracht is dan duizenden keren sterker en mooier. Vandaar : minder is meer.

Je hoeft maar één keer een mislukte auditie voor een talentenjacht te zien met iemand die best kan presteren, maar het er allemaal zo dik bovenop gooit dat het nergens meer op lijkt, en je weet wat ze bedoelen.

Maar denk ook aan het school/verengingskrantje van iemand die net Word met allerlei achtergrondjes en letterypes heeft ontdekt......

Less is more...en dat gaat bijna altijd op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mbt tot auto's met veel extras er ook meer kapot kan meer is dan minder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eenvoud waarderen is meer waard dan alleen maar gebruik maken van overvloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder is meer gebruik je als je duidelijk wilt maken dat je in een bepaalde situatie bewust zo min mogelijk extra's toevoegd voor een groter / mooier/ beter effect.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld een sober decor om het theaterspel beter uit te laten komen.
Of minder make-up om natuurlijke schoonheid tot zijn recht te laten komen.