waarom ruiken sommige verse boeken zo super lekker terwijl andere naar net opgegeven kots ruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

elk boek word in een andere fabriek gemaakt.
dus elk boek heeft een andere geur.

Toegevoegd na 23 seconden:
ik bedoel een andere uitgever xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt ook aan de kleurstoffen die gebruikt worden voor de kaften
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, een mede-boekensnuiver :-)
Het kan liggen aan de inkt, aan de samenstelling van het papier (welke vezels zijn gebruikt) en aan de lijm die gebruikt is.
Sommige boeken ruiken inderdaad bijna grasachtig, hooi-achtig, anderen ruiken gloednieuw al alsof ze compleet verzuurd zijn.
Het kan zo'n domper zijn als een mooi boek zo'n gore meur verspreidt. Soms helpt het om het gewoon flink te wapperen, maar ik heb ook wel eens uit puur chagrijn geurende dingen in zo'n boek gestopt (van die handenpoetsdoekjes met citroengeur, droog uiteraard, of strookjes met parfum - niet goed voor het boek maar zo'n kotslucht is niet goed voor mijn humeur ;p).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diezelfde vraag kun je over vrouwen stellen.
Sommigen ruiken heerlijk, anderen ruiken naar net opgegeven kots.
(sommigen naar een succesvolle viskraam).
Het is een kwestie van smaak zullen we maar zeggen.
Geur is erg persoonlijk, en dat geldt zowel voor degene die het ervaart als degene die het produceert.